Moja działalność naukowa

     

       Co nowego wniosłem do polskiej i nie tylko dydaktyki

 

     

      Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z dydaktyką chemii. Szczególnie interesują mnie problemy związane z efektywnością nauczania chemii w ujęciu kompleksowego kształcenia wieloetapowego. W badaniach zajmuję się problemem możliwości wczesnego wprowadzania pełnych definicji i w miarę jak najnowszych teorii wyjaśniających zachodzenie procesów chemicznych.
     Prowadzę badania nad wpływem wczesnego wprowadzania podstawowych pojęć (w postaci uproszczonej) na możliwość prawidłowego rozumienia tych pojęć na dalszych etapach kształcenia chemicznego, oraz nad trudnościami w przyswajaniu "wiedzy" chemicznej. Zajmuję się programi nauczającymi pełniącymi równocześnie rolę monitora pracy ucznia oraz badającymi wyobrażenia ucznia o strukturze mikroświata. Ostanio moje zainteresowania naukowe poszerzyłem o problematykę wykorzystania eyetrackingu w badaniach dydaktycznych.

 

     Wyniki moich badań znalazły odzwierciedlenie w napisanych programach do szkoły podstawowej (zezw. MEN) oraz do gimnazjum (Program dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej pod nr DKW-4014-103/99). Do programów tych napisałem podręczniki.
     Jestem też współautorem programu do nauczania przyrody (Program dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej pod nr DKW-4014-38/99). Do tego programu w ramach współautorstwa napisałem część chemiczną w podręczniku oraz zeszycie ćwiczeń dla VI klasy.
     Do programu i podręcznika do chemii dla gimnazjum wraz z zespołem napisałem zeszyt ćwiczeń, poradnik dla nauczyciela oraz konspekty lekcji.
     Do nowej podstawy programowej napisałem razem z dr M. Nodzyńską podręcznik do chemii dla gimanzjum składający się z dwóch części. Obydwie części zostały dopuszczone do użytku szkolnego nr 195/1/2009 i 195/2/2010.
Podręcznikowi towrzyszą napisane wraz z zespołem: zeszyt ćwiczeń, poradnik dla nauczyciela oraz konspekty lekcji.
     Napisałem dwie książki popularyzujące elementy chemii wśród fotografujących.

 

     Jestem autorem i współautorem kilku skryptów do przedmiotów chemicznych dla studentów biologii.

Powrót do strony głównej