J. R. Paśko Czy początek wieku XXI stanie się początkiem nowej dydaktyki?,Bezpieczeństwo. Polska i świat : wczoraj, dziś, jutro Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2011, S. 15-22
279.P. Cieśla, J. R. Paśko, Multimedialne wspomaganie nauczania chemii, Technologie komputerowe w nauczniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 2011, S. 12-18
280.D. Siński, J. R. Paśko, "Stężenie procentowe roztworów - multimedia w nauczaniu sposobów rozwiązywania zadań" ,Badania w chemii i dydaktyce chemii, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 201, S. 35-37
281.J. R. Paśko, Andrzej Kamisiński, "Program komputerowy pozwalający na badanie wyobrażenia ucznia o strukturze danej substancji chemicznej" Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela : nowe wyzwania Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011, S. 181-190
282.J. R. Paśko, "18 lat komputerów w służbie dydaktyki w Zakładzie Chemii i Dydaktyki Chemii", Technologie komputerowe w nauczniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 2011, 3-6
283.J.R. Paśko, "Dzieje dydaktyki chemii" Dzieje dydaktyk przedmiotowych : w 65 letniej tradycji Uniwersytetu Pedagogicznego w Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011 s 35-51
284.J. R. Paśko, Monitorowanie błędów popełniane w procesie edukacji chemicznej, które czynią chemię trudnym przedmiotem, Biologie - Chemie - Zeměpis. - 2011, č. 3x, s. 35-39
285.P. Cieśla, M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Wstępne badania nad wyobrażeniem struktury mikroświata u uczniów IV klasy szkoły podstawowej, Biologie - Chemie - Zeměpis. - 2011, č. 3x, s. 48-51
286.J. R. Paśko, Czy każda pozytywna odpowiedź jest dowodem prawidłowego opanowania wiedzy? [Dokument elektroniczny Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie, Trnava : Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta, 2011, s. 7-9
287.D. Siński, J. R. Paśko, Mikroświat w umyśle dziecka [Dokument elektroniczny] Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie s. 24-25
288.J. R. Paśko, M. Nodzyńska, P. Zimak, Rola animacji komputerowych w nauczaniu o reakcjach w chemii organicznej [Dokument elektroniczny] : rozważania wstępne Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie Trnava : Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta, 2011, s. 30-34
289.D. Jyż-Kuroś, , J. R. Paśko, Program badający wyobrażenia o budowie substancji chemicznych, Výuka Chemie a Informační, Hradec Králové, Gaudeamus, 2011 s. 52-56
290. J. R. Paśko, Struktura materii na rysunkach w podręcznikach szkolnych na przestrzeni 100 lat, Výuka Chemie a Informační Technologie, Hradec Králové : Gaudeamus, 2011 s. 63-72
291.J. R. Paśko, A.Baprowska, Wyobrażenie o kuli jako modelu atomu u uczniów w gimnazjum, Výuka Chemie a Informační Technologie Hradec Králové : Gaudeamus, 2011, s. 57-62
292.M. Nodzyńska, , J. R. Paśko, Zadania problemowe, Výuka Chemie a Informační, Hradec Králové, Gaudeamus, 2011 s. 123-128
293.M. Nodzyńska, J. R.Paśko, Rola modelowania w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych [Dokument elektroniczny] Science & Technologies. 2011, Vol. 1, nr 8, s. 3-9
294.J. R.Paśko, Kształcenie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, czy tylko przyuczanie do zawodu, W: Kompetencje czy kwalifikacje? : efekty kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji i badań na różnych etapach edukacyjnych Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011 S. 20-25
295.J. R. Paśko, Dydaktyka chemii w oczach praktyka i teoretyka, Konspekt. - 2011, nr 4 (41), s. 31-34
296. K. Kaczmarek, J. R. Paśko, Badanie umiejętności określania rodzaju wiązań w związkach chemicznych przez uczniów III klas gimnazjalnych, Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 79-90
297. A. Świerz, J. R. Paśko, Błędne i poprawne wyobrażenia uczniów na temat wiązań chemicznych w świetle badań, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 31-44
298.J. R. Paśko, Błędy popełniane przez autorów podręczników i nauczycieli w procesie kształcenia chemicznego, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 7-18
299. J. R. Paśko, Moda czy konieczność innowacji w nauczaniu chemii, W: Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych : monografia, Kraków ,Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 7-17
300.D. Siński, J. R. Paśko, Rewolucja czy tylko zwykła innowacja w procesie nauczania chemii, W: Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 94-99
301.J. R. Paśko, Wstęp : aby wprowadzać innnowacje trzeba mieć pomysł i odwagę, W: Innowacje treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012 s. 5
302. J. R. Paśko, Wstęp, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 5-6
303.K. Sobkowiak, J.R. Paśko. Aparatów dawnych czar [Dokument elektroniczny] : [wirtualna wystawa] / oprac. Krzysztof Sobkowiak ; wstęp J.R. Paśko http://pbc.up.krakow.pl:8080/Content/2810/index.html
304.J.R. Paśko. Dr hab. Jan Rajmund Paśko, prof.UP W: 55. Zjazd Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego "Chemia dla środowiska i cywilizacji" : materiały zjazdowe :Białystok, 16-20 września 2012: Białystok : Polskie Towarzystwo Chemiczne, 2012: S. [16-17]
305.M. Nodzyńska, J.R. Paśko.: Chemiczny eksperyment uczniowski dawniej i dziś W: Aktuálne trendy vo vyučovaní prírodných vied : zborník z medzinárodnej konferencie, Smolenice 15.-17. oktober 2012 /: Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012 S. 241-246
306.J.R. Paśko, Dydaktyka chemii - dydaktyka ogólna - psychologia W: Aktuálne trendy vo vyučovaní prírodných vied : zborník z medzinárodnej konferencie, Smolenice 15.-17. oktober 2012 / Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012 S. 8-14
307.J.R. Paśko. Fotograficzne wydawnictwa seryjne a ruch amatorski w XX wieku / Jan Rajmund Paśko Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. - 2012, Z. 3, s. 80-92
308. J.R. Paśko. Komputery dla szkoły czy szkoła dla komputerów? : rozważania wieloletniego pedagoga i nauczyciela W: Człowiek, media, edukacja, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, 2012 S. 350-362
309.M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Projektowanie doświadczeń wspomaganych komputerowo jako jeden z elementów kształcenia nauczycieli chemii oraz wpływ tego typu doświadczeń na wyobrażenia uczniów o strukturze materii, W: Człowiek, media, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, 2012 S. 329-349
310.M. Nodzyńska, J.R. Paśko, P. Cieśla, Variety of textbooks and its influence od quality of chemistry education in Poland Journal of Science Education. - 2012, vol. 13, 28-33
311.J.R. Paśko, Czy do komunikowania się niezbędne są umiejętności czytania i pisania? W: Komunikowanie się w społeczeństwie wiedzy XXI wieku. 2 / Elżbieta Frołowicz, Natalia Majchrzak, Natasza Starik (red. nauk.) S.241-253 Seria: (Edukacja XXI Wieku ; 26)
312.V. Videv, J.R. Paśko, Science and Technologies [Dokument elektroniczny]. Volume 1 / ed. Vidyo Videv [et al., w tym Jan Rajmund Paśko] Stara Zagora : Union of Scientists, 2011
313.J.R: Paśko, Sztuka Nauczania Chemii, Konspekt, 4/2012
314.P. Cieśla, M. Nodzyńska, J.R: Paśko, I. Stawoska, Z chemią wśród dzieci, Konspekt, 4/2012
315.V.St. Hadzhiiliev, J.R. Paśko, A. Kamisiński, Wyobrażenia o strukturze wybranych cząsteczeku uczniów w Bułgarskiej szkole, Badania w dydaktyce chemii, Uniwersytet Pedagogicztny, Kraków 2012
316.J.R. Paśko, Dydaktyka chemii a nauczanie chemii, W: Badania w dydaktyce chemii / red. Paweł Cieśla, Małgorzata Nodzyńska, Iwona Stawoska, : Pedagogical University, Kraków 2012 S. 124-134
317.J.R. Paśko, A. Stawiarska Wyobrażenia uczniów a modele przestrzeni wokół jądra atomu, w świetle badań, Badania w dydaktyce chemii, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2012
318.Jan Rajmund Paśko, Uczeń - komputer - książka - wiedza, W: Komunikacja w cyberświecie / red. nauk. Sylwester Bębas, Jerzy Plis, Józef Bednarek, Radom : Wyższa Szkoła Handlowa, 2012 S. 381-393
319.Jan Rajmund Paśko, Wyobrażenia uczniów o strukturze mikroświata W: Dydaktyka chemii w dobie reformy edukacji / red. nauk. Hanna Gulińska, Poznań : Sowa, 2012 s,. 71-82
320.Jan Rajmund Paśko. Wstęp W: Badania w dydaktyce fizyki : monografia / ed. by Agnieszka Kania, Jan Rajmund Paśko, Waldemar Tejchman, Kraków : Pedagogical University, 2012 s.5
321.Jan Rajmund Paśko, Kształcenie w Unii czy dla Unii? W: Edukacja polska w konstelacji europejskiej / pod red. Kazimierza Żegnałka, Siedlce : Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 2013 S. 79-101
322.Jan Rajmund Paśko. "Metale" niosące śmierć W: Wpływ wybranych związków chemicznych na organizmy żywe Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Biologii. Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii, 2013 S. 62-67
323.Jan Rajmund Paśko. Podręcznik dla ucznia czy.... Konspekt. - 2014, nr 3(52), s. 127- 129
324.Jan Rajmund Paśko. Jak dzieci z wybranych szkół wiejskich wyobrażają sobie pewne elementy mikroświata W: Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2014 S. 7-14
325.Jan Rajmund Paśko, Roman Rosiek. On using eye-tracking methodology for analysing student's strategy of balancing chemical equations W: Research, theory and practice in chemistry didactics : research and research oriented studies : proceedings of the 23rd International Conference on Chemistry Education : Hradec Králové / ed. Martin Bílek Hradec Králové : Gaudeamus, 2014 S. 92 - 97
326.Jan Rajmund Paśko. Skąd wyszliśmy i dokąd dążymy W: Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie/ Přírodovédné a technologické vzdélávání pro XXI. století : sborník příspěvků XXIII. Mezinárodní konference o výuce chemie a IX. Regionálního IOSTE symposia pro Střední a Východní Evropu : Hradec Králové, IX - 2014 Hradec Králové : Gaudeamus, 2014 S. 54-59
327.Jan Rajmund Paśko.Błędy popełniane przez autorów podręczników i nauczycieli w procesie kształcenia chemicznegoW: Chemia w Szkole. - 2015, nr 1, s. 29-38Uwagi: Tekst ukazał się także w monografii: "Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych" z 2012 r.
328.Jan Rajmund Paśko, Kto się boi historii dydaktyki? W: Co w dydaktykach naukach przyrodniczych ocalić od zapomnienia? : monografia / pod red. Małgorzaty Nodzyńskiej i Wiolety Kopek-Putały, Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2015 r.
329.Jan Rajmund Paśko, Jak dzieci z wybranych szkół wiejskich wyobrażają sobie pewne elementy mikroświata W: Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych / red. Piotr Jagodziński, Robert Wolski Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2014 r.
330.Jan Rajmund Paśko, Badania eyetrackingowe w dydaktyce chemii W: Neuronauka i eyetracking : badania i aplikacje / pod redakcją naukową Władysława Błasiaka
Kraków : LIBRON 2016
331.Jan Rajmund Paśko, Szkoła dla studiów czy studia pod dyktando szkoły? W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2016, nr 3, s. 115-119
332.Jan Rajmund Paśko, Przesłanie dydaktyczne w polskich czasopismach fotograficznych okresu międzywojennego {Dokument elektroniczny]
W: Biblioteka i Edukacja. - 2016, nr 10
333. Jan Rajmund Paśko, Bożena Lazarowicz. E-podręcznik czy podręcznik w wersji papierowej - w opinii uczniów, Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2016, T. 2, nr 1, s. 55-65
334. Jan Rajmund Paśko, Joanna Zaklikiewicz. Ocenianie a relacja uczeń - nauczyciel W: Relacje uczeń - nauczyciel we współczesnej szkole : praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów : Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2016 s. 167-188
335. Jan Rajmund Paśko, Sabina Kurzawa. Transfer ujemny ukrytą przyczyną niepowodzeń szkolnych W: Relacje uczeń - nauczyciel we współczesnej szkole : praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów : Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2016 S. 107-116
336. Jan Rajmund Paśko, Monika Grabowska. Z badań nad zjawiskiem kłamstwa wśród uczniów Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2016, T. 2, nr 1, s. 43-54
337. Jan Rajmund Paśko. Fotografia amatorska wczoraj i dziś Konspekt. - 2017, nr 1 (60), s. 26-35
338. Jan Rajmund Paśko. Historia pewnego podręcznika Konspekt. - 2017, nr 2 (61), s. 89-94
339. Anna Stawiarska, Jan Rajmund Paśko. Parowanie i wrzenie : eyetracker analizuje odbiór obrazu dydaktycznego, Aura. - 2017, nr 9, s. 1-3 Uwagi: Publikacja w dodatku ekologicznym dla szkół nr 274.
340. Jan Rajmund Paśko, Patrycja Banaś. Badania eyetrackingowe nad rozwiązywaniem przez uczniów testowych zadań z matematyki Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2017, T. 3, nr 1, s. 7 -23
341. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko, Dynamiczne modele komputerowe w nauczaniu przyrody Aura. - 2018, nr 4, Dodatek Ekologiczny dla szkół nr 281, s. 4-6
342. Jan Rajmund Paśko,Katarzyna Mulawka, Wzrokowa analiza układu okresowego pierwiastków chemicznych w czasie wyszukiwania ich symboli (badania przy pomocy eyetrackera),
Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2018, T. 4, nr 1, s. 57 -72
343 Jan Rajmund Paśko, Dorota Dadał, Dialog dydaktyczny uczeń-nauczyciel w klasie III i VI szkoły podstawowej, W: Nauczyciel i uczeń we współczesnej szkole:
praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów: Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2019 S. 39 - 62
344. Jan Rajmund Paśko, Ingrid Paśko, Definitions and nature education Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2019, Z. 9, s. 22-29
Adres url: bioannales.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/04/Folia-296.pdf
345. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne donosiły... (1) mgFoto Magazyn. - 2020, nr 4, s. 56-57 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_9
346. Jan Rajmund Paśko, From A Lecture Hall To E-Materials For Teaching W: Proceedings of the 6th International Conference: Digital Education at Environmental Universities , 20th -21st November 2019, Wrocław University of Environmental and Life Sciences : Summary Book / editor Joanna Markowska, Wrocław : Wrocław University of Environmental and Life Sciences Press, 2020 S. 32
347. Jan Rajmund Paśko. Słownictwo naukowe a słownictwo szkolne w przedmiotach przyrodniczych W. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2020, nr 1, s. 51-56 Adres url: http://www.ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2020-1/PDF/5_Pasko_Slownictwo_naukowe.pdf DOI: 10.24131/3247.200105
348. Jan Rajmund Paśko Od kredy do zdalnego nauczania Peidagogos 2020 Nr 6 str 82 - 90
349. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko. Is natural science education fully effective? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2021, Z. 11, s. 35-44
350. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 1, s. 67-69 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_10
351. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 2, s. 54-57 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_11
352. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 3, s. 50-53 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_12
353. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko. Is natural science education fully effective? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2021, Z. 11, s. 35-44
354. Jan Rajmund Paśko O możliwości wykorzystania fotografii w edukacji przyrodniczej: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2021, nr 1, s. 115-127 Adres url: http://ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2021-1/PDF/08_Jan%20Rajmund%20Pasko.pdf
355 Jan Rajmund Paśko. 50 lat temu polskie czasopisma fotofragiczne donosiły mgFoto Magazyn. - 2022, nr 1
356. Jan Rajmund Paśko. O przyrodzie bez przyrody W: Kształtowanie kompetencji kluczowych w edukacji przyrodniczej od przedszkola po studia wyższe : refleksje - aplikacje - inspiracje / redakcja Ewa Gajuś-Lankamer, Anna Maria Wójcik, Ilona Żeber-Dzikowska: Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2022 : S. 43-51