Wykaz artykułów o tematyce dydaktycznej
mojego autorstwa i współautorstwa


(Po kliknięciu na tytuł wyświetla się pełny tekst artykułu)

 

1. J.Mirek, J. Paśko: "Wewnątrzcząsteczkowe wiązania wodorowe. I. Widma w podczerwieni benzamidopirydyn i anilidów kwasów pirydynokarboksylowych". Roczniki Chemii, 41 2083/1967/.

2. J. Paśko: "Synteza aspiryny". Chemia w Szkole, 28, 36/1982/

3. J. Paśko: "Cyjanotypia". Chemia w szkole, 28, 204/1982/

4. J. Paśko: Uwagi do artykułu A.Bogdańskiej-Zarębiny na temat programu nauczania chemii w szkole podstawowej ",Listy do Redakcji Chemia w Szkole, 29 56/1983/

5. J. Paśko: "Tonowanie kationowe obrazów fotograficznych". Chemia w Szkole, 29, 221/1983/

6. J. Paśko: "Jak pogłębiać wiedzę chemiczną w czasie zajęć kółka fotograficznego", Wychowanie techniczne w Szkole, 24 148/1984/.

7. J. Paśko: "Pierwsza lekcja chemii w VII klasie" Chemia w Szkole, 31, 80/1985/

8. Paśko. "Ostatnia lekcja chemii w roku szkolnym", Chemia w szkole, t. XXXII, str. 263-264, 1986

9. J. Paśko: "Modele ilustrujące wiązania atomowe, jonowe i koordynacyjne w związkach chemicznych pierwiastków grup głównych", materiały z Sympozjum Problemów Dydaktyki Chemii Krajów Socjalistycznych, wyd. Wrocław, str. 264, 1987

10 J.R. Paśko. "Podniesienie efektywności nauczania pisania równań chemicznych przy wczesnym wprowadzeniu układu okresowego pierwiastków", Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Oddział PAN w Krakowie, t. XL, str. 51-57, 1988

11. J.R. Paśko. "Metody rozwiązywania i układania zadań w szkole podstawowej", Chemia w szkole, t. XXXIV, str. 216-219, 1988

12. J. Paśko: "O dydaktycznym aspekcie reakcji utleniania-redukcji", materiały z IV Wiosennej Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Procesy redox, Wyd. ODN Wrocław, str. 329-331, 1989

13. J.R. Paśko: "Jak każdy uczeń może wpływać na ochronę środowiska", materiały z V Wiosennej Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Ochrona środowiska w nauczaniu chemii, Wyd. Uniwersytet Wrocławski, str. 368-371, 1989

14. J.R. Paśko: "Sorbcja i desorbcja w przyrodzie (przykład uproszczonego modelu)", materiały z VI Wiosennej Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Chemia w życiu codziennym, Wyd. Uniwersytet Wrocławski, str. 85, 1989

15. J. Paśko: "Prosty zestaw do otrzymywania wodoru", Chemia w szkole, t. XXXV, str. 90-92, 1989

16. J.R. Paśko: "Synektyka aktywna w nauczaniu chemii", Chemia w szkole, t. XXXVII, str. 115, 1991

17. J.R. Paśko: Recenzja książki: J.Chisholm, M. Johnson: "Chemia", Chemia w szkole, t. XXXVII, str. 312-316, 1991

18. J. Paśko: "Projekt programu nauczania chemii spójny dla kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim", materiały z konferencji "Koncepcja nauczania chemii w nowym systemie polskiego szkolnictwa", Wyd. Naukowe WSP, Materiały i sprawozdania, z. 24, str. 133-139, 1992

19. J.R. Paśko "Elementy ekologii powietrza w przyszłym zreformowanym programie nauczania chemii w szkole podstawowej" materiały z VII Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Ekologiczne znaczenie powietrza, Wyd. Wydawnictwo OFEK Jelenia Góra, str. 95-96, 1993

20. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Z czego zbudowany jest materiał światłoczuły,, FOTO•KURIER, 1993 nr 8 s. 18 – 19

21. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Budowa srebrowego materiału światłoczułego,, FOTO•KURIER, 1993 nr 9 s. 18 – 19

22. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Jak wywołać obraz w naświetlonym wcześniej materiale fotograficznym?,, FOTO•KURIER, 1993 nr 10 s. 18 - 19

23. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Jak wywołać obraz w naświetlonym wcześniej materiale fotograficznym?, FOTO•KURIER, 1993 nr 11 s. 16 - 17

24. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Procesy zachodzące w czasie wrysowywania materiałów fotograficznych cz. II, FOTO•KURIER, 1993 nr 12 s. 16 - 17

25. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Procesy zachodzące w czasie wrysowywania 346. materiałów fotograficznych cz. II, FOTO•KURIER, 1994 nr 1 s. 16 - 17

26. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię Przerywanie działania wywoływacza, FOTO•KURIER, 1994 nr 2 s. 16 - 16

27. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Wybielanie, FOTO•KURIER, 1994 nr 3 s. 16 - 17

28. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Utrwalanie, FOTO•KURIER, 1994 nr 4 s. 16 - 17

29. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Wzmacnianie, FOTO•KURIER, 1994 nr 5 s. 16 - 17

30. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Osłabianie, FOTO•KURIER, 1994 nr 6 s. 26 - 27

31. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię Otrzymywanie zdjęć monochromatycznych, FOTO•KURIER, 1994 nr 7 s. 26 - 27

32. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Tonowanie mineralne cz. I, FOTO•KURIER, 1994 nr 8 s. 25 - 27

33. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Tonowanie mineralne cz. II Tonowanie żelazocyjankowe, FOTO•KURIER, 1994 nr 9 s. 55 - 57

34. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię Tonowanie mineralne cz. III Zmiana barwy uprzednio otrzymanego obrazu, FOTO•KURIER, 1994 nr 10 s. 48 - 49

35. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Tonowanie organiczne, FOTO•KURIER, 1994 nr 12 s. 37 – 39

36. J.R. Paśko, D. Tracz: "Tlenek węgla - obojętny czy kwasowy", Chemia w szkole, t. XL, str. 226-227, 1994

37. J.R. Paśko "Elementy ekologii wody w autorskim programie nauczania chemii w szkole podstawowej" materiały z VIII Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Ekologiczne znaczenie wody, Wyd. Wydawnictwo OFEK Jelenia Góra, str. 211-212, 1994

38. J.R. Paśko "Autorski program nauczania chemii w szkole podstawowej uwzględniający aspekty ekologiczne i ochrony środowiska" materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji - Ochrona środowiska w nauczaniu i wychowaniu, Wyd. Wydawnictwa Uczelniane Politechniki Lubelskiej Lublin, str. 305-308, 1994

39. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Tonowanie barwnikowe, FOTO•KURIER, 1995 nr 1 s. 33 – 35

40. Jan Rajmund Paśko, Z chemią przez fotografię, Inne sposoby zmiany barwy obrazu fotograficznego, FOTO•KURIER, 1995 nr 2 s. 47 - 49

41.
J. R.Paśko: "Opanowanie wiedzy chemicznej przez uczniów szkół podstawowych, w których realizowano program autorski", materiały z IX Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Ekologiczne znaczenie gleby, Wyd. Inter-Print Poznań, str. 89-90, 1995

42. J.R. Paśko "Wyniki badań nad wprowadzeniem teorii Brönsteda w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej" materiały ze zjazdu naukowego PTChem Poznań 1996

43. Burewicz J. Paśko Edukacji nauczycielska w szkołach wyższych w roku akademickim 1994/95 Chemia COMSN Kraków 1997

44. J. R.Paśko, D.Tracz: " Kojarzenie przez uczniów klas ósmych nazwy związku chemicznego z budową jego cząsteczki w świetle badań ", materiały z X Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii -Chemia a żywność, Wyd. Inter-Print Poznań, str. 334-335, 1997

45. J. R.Paśko, P. Bieniek: "Wizja Podręcznika chemii klas VII i VIII w świetle badań wśród uczniów klas VIII", materiały z X Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii - Chemia a żywność, Wyd. Inter-Print Poznań, str. 395-396, 1997

46. J.R. Paśko: "Doświadczalne wykazanie rodzaju wiązania występującego między atomami chloru a pozostałymi atomami w związku chemicznym", Chemia w szkole, t. XLIII, str.300 -301, 1997

47. M. Nodzyńska, JR. Paśko "Funkcjonowanie pojęć z zakresu budowy atomu wśród uczniów rozpoczynających naukę w I klasach Liceum Ogólnokształcącego". Materiały ze zjazdu naukowego PTChem Wrocław 1998

48. P. Bieniek, JR. Paśko "Rozumienie pojęcia mol wśród uczniów klas III Liceów Ogólnokształcących w świetle badań". Materiały ze zjazdu naukowego PTChem Wrocław 1998

49. JR. Paśko "Stosunek do przedmiotu chemia uczniów klas VIII w świetle badań". Materiały ze zjazdu naukowego PTChem Wrocław 1998

50. J.R. Paśko "Nauczanie chemii historyczno-strukturalne czy funkcyjne" Materiały międzynarodowego seminarium problemów dydaktyki chemii t VII str. Opole 21 -23 1998

51. JR. Paśko "Porównanie osiągnięc uczniów uczonych teorii kwasów i zasad zgodnie z teorią Brönsteda a teorią Arrheniusa" Aktuálni otázky výuky chemie t VIII str 94 -97 Gaudeamus Hradec Králowé 1998

52. J.R. Paśko "Nauczanie chemii w świetle współczesnych zagrożeń dzieci i młodzieży" str 140-42 Aktuálne problémy vyučovania chémie Štátny pedagogicki ústav Bratislava 1998

53. J.R. Paśko "Trudności w przyswajaniu wiedzy o tlenkach wśród uczniów VII klas szkoły podstawowej w świetle badań" str. 178 - 181 XI Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii VII Konferencja Dydaktyków Chemii - Polska Chemia w Unii Europejskiej Ośrodek Wydawnictw Naukowych Poznań 1999

54. P. Bieniek, J.R. Paśko "Doświadczenia chemiczne w oczach uczniów Wyniki badań" str. 251 - 254 XI Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii VII Konferencja Dydaktyków Chemii - Polska Chemia w Unii Europejskiej Ośrodek Wydawnictw Naukowych Poznań 1999

55. I. Haduch, J.R. Paśko "Trudności w uzgadnianiu współczynników równań reakcji chemicznych wśród uczniów szkół podstawowych" str. 308 - 309 XI Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii VII Konferencja Dydaktyków Chemii - Polska Chemia w Unii Europejskiej Ośrodek Wydawnictw Naukowych Poznań 1999

56. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Funkcjonowanie pojęć dotyczących reakcji chemicznych wśród uczniów rozpoczynających naukę w I klasie LO" str 331 - 332 XI Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii VII Konferencja Dydaktyków Chemii - Polska Chemia w Unii Europejskiej Ośrodek Wydawnictw Naukowych Poznań 999

57. J.R.Paśko "Przyczyny trudności wprowadzania teorii kwasów i zasad według Bröensteda u uczniów którzy wcześniej poznali teorię Arrheniusa" str. 46 - 49 Aktualne problemy edukacji chemicznej Uniwersytet Opolski Opole 1999

58. M. Nodzyńska, J.R.Paśko "Rozumienie podstawowych pojęć chemicznych (wybrane pojęcia świata makro i mikro) wyniesionych ze szkoły podstawowej przez uczniów pierwszych klas LO" str. 50 -53 Aktualne problemy edukacji chemicznej Uniwersytet Opolski Opole 1999

59. M. Nodzyńska, J.R.Paśko "Rozumienie terminu "sole" przez uczniów i studentów kierunku niechemicznego w świetle badań" str. 54 - 57 Aktualne problemy edukacji chemicznej Uniwersytet Opolski Opole 1999

60. P.Bieniek, J.R.Paśko "Przygotowanie studentów biologii do nauczania chemii na poziomie szkoły podstawowej w Samodzielnym Zakładzie Chemii WSP w Krakowie"str. 197 - 199 Aktualne problemy edukacji chemicznej Uniwersytet Opolski Opole 1999

61. J.R.Paśko "Czy wszyscy chemicy mówią jednym językiem" str. 75 - 77 Orbital 2/2000

62. JR. Paśko "Cząsteczki czy jony - jak nauczać o strukturze mikroświata" Aktuálni otázky výuky chemie t IX str. 152 - 155 Gaudeamus Hradec Králowé 2000

63. M. Nodzyńska, JR. Paśko "Zależność pomiędzy występowaniem podstawowych terminów chemicznych w podręcznikach a opanowaniem tych terminów przez uczniów" Aktuálni otázky výuky chemie t IX str. 158 - 162 Gaudeamus Hradec Králowé 2000

64. P. Bieniek, JR. Paśko, Opanowanie niektórych podstawowych pojęć i umiejętności zapisu równać reakcji chemicznych przez słuchaczy studium podyplomowego "Przyroda; Aktuálni otázky výuky chemie t IX str .170 - 174 Gaudeamus Hradec Králowé 2000

65. JR. Paśko "Trochę inaczej o doświadczalnym wprowadzaniu teorii kwasów i zasad" Chemia w szkole t. XLVI, str. 204 -206, 2000

66. M. Nodzńska, J.R. Paśko "Jedna z przyczyn niepowodzeń uczniów w przyswajaniu wiadomości chemicznych" Aktualne problemy edukacji chemicznej str. 39 - 41. Uniwersytet Opolski Opole 2000

67. J.R. Paśko"Czy kształcenie chemiczne jest w pełni koncentryczne?" Aktualne problemy edukacji chemicznej str. 45 - 49. Uniwersytet Opolski Opole 2000

68. P. Bieniek, J.R. Paśko "Wyobrażenie modelu atomu i cząsteczki wśród uczniów szkół podstawowych str. 61 - 65. Uniwersytet Opolski Opole 2000

69. J. R. Paśko. I. Haduch "Trudności w ustalaniu przez uczniów szkół podstawowych prawidłowego wzoru sumarycznego danych połączeń chemicznych" Aktualne problemy edukacji chemicznej str. 152 - 155. Uniwersytet Opolski Opole 2000

70. J.R. Paśko " Nowoczesne elementy w programie i podręczniku do nauczania chemii w gimnazjum" Aktualne problemy edukacji chemicznej str. 159 - 162. Uniwersytet Opolski, Opole 2000

71. J.R. Paśko "Rola definicji w kształceniu chemicznym" Aktuálni otázky výuky chemie t X str. 215 - 216 Gaudeamus Hradec Králowé 2001

72. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Kształtowanie się pojęcia metalu u uczniów klas II - IV w szkole podstawowej w świetle badań" Aktuálni otázky výuky chemie t X str. 221 - 224 Gaudeamus Hradec Králowé 2001.

73. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Abstrakcyjne pojęcia w nauczaniu przyrody" O przyrodzie przy okrągłym stole str. 85 - 87 BETAGRAF P.U.H. Poznań 2001

74. J.R. Paśko "Trudności w kształceniu chemicznym studentów biologii" Chemia w kształceniu studentów wydziałów niechemicznych str. 25 -28 SGGW Warszawa 2001

75. P. Bieniek, J.R. Paśko "Stwarzanie studentom biologii możliwości zdobycia kwalifikacji do nauczania chemii w gimnazjum" Chemia w kształceniu studentów wydziałów niechemicznych str. 41 SGGW Warszawa 2001

76. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Rola praktyk szkolnych w przygotowaniu studentów biologii do nauczania chemii w gimnazjum" Chemia w kształceniu studentów wydziałów niechemicznych str. 25 -28 SGGW Warszawa 2001

77. J.R. Paśko "Rola dydaktyki chemii w kształceniu chemicznym " Pregraduálni připrava a postgraduálni vzděláváni učitelů chemie Ostrawa 2001

78 M. Nodzyńska, JR. Paśko "Rola dydaktyki chemii w procesie kształcenia nauczyciela" Pregraduálni připrava a postgraduálni vzděláváni učitelů chemie Ostrawa 2001

79. JR. Paśko, M. Nodzyńska: "Badanie możliwości wprowadzenia pełnych definicji pojęć chemicznych występujących w programie nauczania "Przyroda" w klasach 4-6 SP", Profil učitele chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002. str. 267 - 271

80. J.R. Paśko: "Modele struktury substancji w procesie nauczania chemii", Profil učitele chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002.

81. J.R. Paśko: "Nowoczesne podejście do nauczania kwasów w ramach przedmiotu "Przyroda"", Interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych, Toruń, 2002.

82. M. Nodzyńska, J.R. Paśko: "O możliwości nauczania budowy atomu w "Przyrodzie" na podstawie wyników badań", Interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych, Toruń, 2002.

83. JR. Paśko, A. Gwóźdź: "Treści chemiczne w nowych podręcznikach do przyrody dla IV klasy szkoły podstawowej", Aktuálni otázky výuku chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002. str. 92 - 93.

84. JR. Paśko : "Atomy historia czy rzeczywistość", Aktuálni otázky výuku chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002. str. 125 - 127.

85. JR. Paśko, M. Nodzyńska: "Wpływ rozwoju koncepcji nauczania na sposób wprowadzania nowych pojęć w chemii", Aktuálni otázky výuku chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002. str. 128 - 130.

86. JR. Paśko, I. Paśko: "Nauczanie o strukturze materii w klasach I - III szkoły podstawowej", Aktuálni otázky výuku chemie, Gaudeamus, Hradec Králowé, 2002. str. 131 - 133.

87. J.R. Paśko "Czy umieć chemię znaczy rozumieć chemię" str. 52 - 54 XII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Różne oblicza chemii u progu XXI wieku PRO CHEMIA Kraków 2003

88. P Bieniek, J.R. Paśko "Co uczniowie klas V i VI wiedzą o budowie materii" str. 73 - 75 XII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Różne oblicza chemii u progu XXI wieku PRO CHEMIA Kraków 2003.

89. M. Komperda-Grochal, J.R. Paśko "Wyobrażenie o jonach i atomach wśród uczniów i studentów" str. 118 - 119 XII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Różne oblicza chemii u progu XXI wieku PRO CHEMIA Kraków 2003.

90. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Dylemat: Jaki to typ reakcji gdy na wodny roztwór AgNO3 podziałamy wodnym roztworem NaCl" str. 140 - 141 XII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Różne oblicza chemii u progu XXI wieku PRO CHEMIA Kraków 2003.

91. G. Fischer- Byrska, J.R. Paśko "Stopień przyswojenia przez uczniów w czasie nauczania przyrody wybranych wiadomości i umiejętności chemicznych" str 171 - 172 XII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Różne oblicza chemii u progu XXI wieku PRO CHEMIA Kraków 2003.

92. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Wpływ nawyków z życia codziennego na określanie smaku substancji wśród uczniów kl. 2 - 6 szkoły podstawowej" str. 69 -74, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003.

93. J.R. Paśko "Wpływ świadomości o zagrożeniach dla środowiska na aktywny udział uczniów w doświadczeniach chemicznych" str. 350 Księga konferencyjna ECOpole´03 DUO - DRUK, Opoloe 2003

94. M. Nodzyńska, J.R. Paśko "Właściwości i cechy substancji w odbiorze uczniów" str. 62 - 65, Pregraduální Příprava a postgraduální Vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrawa, 2003

95. M. Komperda-Grochal, J.R. Paśko "Wyobrażenie o strukturze materii a jej modele" str. 66 - 71, Pregraduální Příprava a postgraduální Vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrawa, 2003

96. J.R. Paśko "Czy trudności w nauczaniu chemii można upatrywać w jej tajemniczości" str. 87 - 89, Pregraduální Příprava a postgraduální Vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrawa, 2003

97. I. Paśko, J.R. Paśko "O potrzebie kształcenia chemicznego nauczycieli edukacji przyrodniczej w nauczaniu początkowym" str. 197 - 200, Pregraduální Příprava a postgraduální Vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrawa, 2003

98. M. Nodzyńska, J.R. Paśko Koncepcja wizualizacji powstawania cząsteczek z atomów str. 110 - 114, Informační technologie ve výuce chemie , Gaudeamus , Hradec Králové, 2004

99. I. Paśko,J.R. Paśko "Wykorzystanie modeli tworzonych komputerowo we wczesnym okresie edukacji chemicznej na poziomie nauczania początkowego" str. 144 - 148, Informační technologie ve výuce chemie , Gaudeamus , Hradec Králové, 2004

100. J.R. Paśko "Koncepcja tworzenia modeli dynamicznych do stosowania w procesie kształtowania pojęć dotyczących struktury materii na poziomie mikroświata" str. 149 - 152, Informační technologie ve výuce chemie , Gaudeamus, Hradec Králové, 2004

101. J.R. Paśko, M. Komperda-Grochal "Nowe podejście do modelowania reakcji kwasów z wodorotlenkami" str. 159 - 163, Informační technologie ve výuce chemie , Gaudeamus , Hradec Králové, 2004

102. J.R. Paśko, "Od programu autorskiego do ogólnopolskiego praogramu nauczania chemii" str. 102 - 105, Szkoły Ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie przeszłość - teraźniejszość - przyszłość, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

103. J.R. Paśko "Wpływ transferu na kształtowanie pojęć na wyższych etapach edukacji" str. 58, XIII ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej Człowiek w świecie - świat w człowieku, Trans Humana, Białystok 2004

104. J.R. Paśko, Явление отицательноґо трансфера при введении понятия „кислота" str. 122 - 123, Актуальные проблемы модернизаци химического образования и развития химических наук, РГПУ им. А.И. Герцена, Санкт-Петербурґ ,2004

105. J.R. Paśko Dedukce a indukce ve vyučovaní přirodovědných předmětů str. 28 - 32 Chemické rozhl'ady 5/2004 IUVENTA Bratislava 2004

106. I. Paśko, J.R. Paśko O synektyce na początkowych etapach kształcenia chemicznego, str. 125 - 127 Chemické rozhl'ady 5/2004 IUVENTA Bratislava 2004

107. M. Nodzyńska, J.R. Paśko Dlaczego teorię kwasów i zasad Arrheniusa należy zastąpić teproa Bröensteda i Lowry'ego, str. 128 - 131 Chemické rozhl'ady 5/2004 IUVENTA Bratislava 2004

108. J.R Paśko Rola badań w dydaktyce chemii, str 7 -11 Badania w Dydaktyce Chemii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

109. A. Baprowska, J.R. Paśko Rola definicji w przyporządkowywaniu elementów u uczniów klasy VI szkoły podstawowej oraz klas I, II i III gimnazjum, str. 12 -16 Badania w Dydaktyce Chemii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

110, M. Bilek, J.R. Paśko Porównanie wyników testu obrazkowego z testem słownym, str. 21 -25 Badania w Dydaktyce Chemii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

111. P.Cieśla, M. Nodzyńska. J.R. Paśko Zadania otwarte czy zamknięte - czyli jak sprawdzać wiedzę ucznia, str. 39 Badania w Dydaktyce Chemii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

112. J.R. Paśko, Rosiek Badanie możliwości użycia Perceptronu do badania wpływu podania definicji na umiejętność zaszeregowania wzorów chemicznych, str. 164 - 168 Badania w Dydaktyce Chemii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004

113. J.R. Paśko, Wyobrażenia o budowie cząsteczek wśród uczniów i studentów, str 61,Sborník prací Pedagogické Fakulty Masarykovy Univerzity v Brně č. 179 Řada přírodních Věd č. 24, Masarykova univerzita Brno 2004

114. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Wzory sumaryczne a wzory strukturalne w procesie kształcenia chemicznego, str. 84 - 87, Sborník prací Pedagogické Fakulty Masarykovy Univerzity v Brně č. 179 Řada přírodních Věd č. 24, Masarykova Univerzita Brno 2004

115. J.R. Paśko, Pewne fakty w procesie kształcenia chemicznego są pomijane bo burzą nasze wyobrażenia, str. 206 - 209, Sborník prací Pedagogické Fakulty Masarykovy Univerzity v Brně č. 179 Řada přírodních Věd č. 24, Masarykova univerzita Brno 2004

116. I. Paśko, J.R. Paśko, Představy žaků o stavbě molekul, str 214 - 216, Sborník prací Pedagogické Fakulty Masarykovy Univerzity v Brně č. 179 Řada přírodních Věd č. 24, Masarykova univerzita Brno 2004

117. J.R. Paśko, P. Cieśla, Chemistry teaching software of new generation, str. 99 - 101, Intelligent Technologies in Education, Economics and management, 2004

118. M. Nodzyńska, J.R. Paśko Rola modelowania w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli str. 10 - 15, Modelování ve výuce chemie, Gaudeamus, Hradec Králové, 2005.

119. A. Baprowska, J.R. Paśko Modelowania jako sposób sprawdzania zrozumienia pojęć przez uczniów str. 16 - 22, Modelování ve výuce chemie, Gaudeamus, Hradec Králové, 2005.

120. J.R. Paśko Wizualizacja procesów chemicznych str. 64 - 71, Modelování ve výuce chemie, Gaudeamus, Hradec Králové, 2005.

121. M. Nodzyńska, R. Obryk, J.R. Paśko, I Paśko, Komputerowy program sprawdzająco-monitorujący str. 154 - 158, Modelování ve výuce chemie, Gaudeamus, Hradec Králové, 2005.

122. J.R. Paśko, Rola wyobrażeń w procesie edukacji chemicznej, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 87 - 92, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

123. P. Cieśla, J.R. Paśko, Umiejętność modelowania struktur jonowych przez uczniów gimnazjum, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 99 - 104, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

124..P. Cieśla, J.R. Paśko, Badanie umiejętności konstruowania izomerycznych wzorów węglowodorów przez uczniów gimnazjum, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 99 - 104, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

125. I. Paśko, J.R. Paśko, Badanie możliwości wykorzystania modeli kółkowych w konstruowaniu struktur jonowych przez uczniów III klas szkoły podstawowej, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 117 - 121, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

126. J.R. Paśko, A. Baprowska, Stosunek do przedmiotów przyrodniczych uczniów powiatu Będzińskiego w świetle badań, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 128 - 134, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

127. J.R. Paśko, A. Baprowska, Porównanie wyników zadań otwartych i zamkniętych na wybranych przykładach, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 183 - 1914, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

128. J.R. Paśko, Występowanie trudności przy pisaniu równań reakcji chemicznych przez uczniów na początkowym etapie edukacji chemicznej, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 198 - 203, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

129. J.R. Paśko, Marta Kucharska, Żądło, Źródła informacji o wybranych terminach chemicznych uczniów klas V i VI szkół podstawowych powiatu nowotarskiego, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 204 - 209, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

130. J.R. Paśko, Marta Kucharska, Żądło, Wpływ historycznego rozwoju pojęcia wartościowość na jego brzmienie w podręcznikach szkolnych, Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 230 - 234, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

131. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Modele dynamiczne - jako jedno z zadań zaliczeniowych na przedmiocie "Dydaktyka chemii" , Aktuálni otázky výuky chemie, t XV, str. 367 - 371, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

132. P. Cieśla, J.R. Paśko, Ucząco-sprawdzająco-monitorujący program do nauki odczytu i zapisu symboliki chemicznej, Komputer w edukacji str. 56 - 60, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2005.

133. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Rola programu Macromedia Flash w diagnozowaniu wyobrażeń studentów o strukturze materii, Komputer w edukacji str. 201 - 206, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2005.

134. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Test of the possibility to introduce the ionic structures to the four-six grade students at elementary school. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D, Vedy o výchove a vzdelávaní, Suplementum 1, str. 37 - 40, Trnava 2005.

135. J.R. Paśko, Badanie trudności w rozwiązywaniu prostych problemów chemicznych przez uczniów na początkowym etapie edukacji chemicznej, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D, Vedy o výchove a vzdelávaní, Suplementum 1, str. 51 - 56, Trnava 2005.

136. P. Cieśla, J.R. Paśko, Badanie wpływu elektronicznego zeszytu ćwiczeń na przyswajalność pojęć chemicznych, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D, Vedy o výchove a vzdelávaní, Suplementum 1, str. 99 - 104, Trnava 2005.

137. M. Kuchaska-Żądło, J.R. Paśko, Od odkrycia do podręcznika szkolnego - droga daleka czy bliska?, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D, Vedy o výchove a vzdelávaní, Suplementum 1, str. 213 - 220, Trnava 2005.

137. J.R. Paśko,Using Web Pages as an Additional Teaching Aid, Internet in science and technical education, Vol. 3, str. 59 - 61, Gaudeamus, Hradec Králowé 2005.

139. J.R. Paśko, Jakie umiejętności z zakresu TI powinien w oczach uczniów posiadać nauczyciel, Informatyczne przygotowanie nauczycieli Kompetencje i standardy kształcenia, str. 136 - 141, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

140. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Ustawiczne kształcenie nauczycieli z zakresu IT, mity a rzeczywistość, Informatyczne przygotowanie nauczycieli Kompetencje i standardy kształcenia, str. 230 - 233, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

141. P. Cieśla, J.R.Paśko, Model nauczyciela przyrody i chemii w zakresie TI, Informatyczne przygotowanie nauczycieli Kompetencje i standardy kształcenia, str. 269 - 275, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

142. J.R. Paśko, "Uczenie chemii - Dylemat nauczyciela czy ucznia" str. 63- 67 XIII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Nauczanie chemii w dobie reformy edukacji, PRO CHEMIA, Kraków 2006.

143. P. Cieśla, J.R. Paśko, "O komputerowych programach nauczających" str. 111- 113,XIII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii - Nauczanie chemii w dobie reformy edukacji, PRO CHEMIA, Kraków 2006.

144. J. R. Paśko, "Czyżby zmierzch szkolnych doświadczeń chemicznych?" str. 27 - 31, Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrava 2006.

145. P. Cieśla, J R. Paśko, "Porównanie osiągnięć uczniów przy zastosowaniu rzeczywistych doświadczeń a ich filmowych wersji" str. 187 - 190, Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrava 2006.

146. M. Nodzyńska. J R. Paśko, "Badania wpływu różnych technik wizualizacji procesów chemicznych na poziomie mikroświata na wyobrażenia uczniów dotyczące budowy substancji chemicznych" str. 191 - 196, Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrava 2006.

147. J R. Paśko, A. Baprowska, M. Kucharska-Żądło, "Rodzaje definicji występujących w szkolnych podręcznikach do chemii" str. 208 - 213, Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie, Ostravská univerzita, Ostrava 2006.

148. M. Bilek, P. Cieśla, J. Kmeťová, M. Marek, M. Nodzyńska, I. Paśko, J.R. Paśko, M. Ulrichová, D. Vačulciková, "Badania umiejętności tworzenia modeli strukturalnych substancji o budowie jonowej", , str. 62-68, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

149. M. Bilek, P. Cieśla, K. Kolář, J. Kmeťová, P. Opatrný, M. Melicherčik, M. Nodzyńska, I. Paśko, J.R. Paśko, J. Rychtera, P. Silný, D. Vačulciková, "The influence of computer animated models on pupil's understanding of natural phenomena in the micro-world level", str. 55-57, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

150. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, "Porównanie przygotowania studentów I roku biologii z zakresu wiedzy chemicznej z przed reformy a po reformie", str. 298-303 Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych. Jaxa, Kraków 2006.

151. J R. Paśko, "Do subject oriented didactics exist?" str. 5 - 9, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

152. A. Baprowska, J R. Paśko, "Understanding of the problems concerning the proportional concentration of water solutions", str. 24 - 29, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

153. P. Cieśla, J.R. Paśko, "Chemical symbols easy to learn?" str. 77 - 79, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

154. R. Janowska, I. Paśko, J.R. Paśko, "Badanie umiejętności odczytu informacji z układu okresowego pierwiastków chemicznych w klasach III - VI szkoły podstawowej" str. 166 - 171, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

155. M. Kucharska - Żądło, JR. Paśko, "Charakterystyka wiedzy potocznej uczniów szkoły podstawowej z zakresu pojęć chemicznych w świetle badań", str. 234 - 239, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

156. J.R. Paśko, M. Tromiczak, "Wyobrażenia o strukturze atomów wśród uczniów III klas gimnazjum w świetle badań", str. 342 - 347, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych Jaxa, Kraków 2006.

157. J.R. Paśko, J. Wojtowicz, "Analiza programów nauczania chemii w szkole podstawowej w latach 1948- 1998", str. 348 - 353, Jaxa, Kraków 2006.

158. J.R. Paśko, M. Woźniczka, "Odbiór animacji procesów chemicznych przez uczniów V i VI klas szkoły podstawowej oraz I i II klas gimnazjum", str 354 - 358, Jaxa, Kraków 2006.

159. M. Bilek, P. Cieśla, K. Kolář, J. Kmeťová, P. Opatrný, M. Melicherčik, M. Nodzyńska, I. Paśko, J.R. Paśko, J. Rychtera, P. Silný, D. Vačulciková: "Wstępne uwagi o odbiorze modeli komputerowych wizualizujących reakcji chemicznych", str. 171-175, Súčasost a perspektívy didaktiky chémie, Fakulta prirodných vied UMB, Banská Bistrica, 2006.

160. JR. Paśko "Czy musimy uczyć historii chemii zamiast chemii współczesnej" str. 43 - 47, Súčasost a perspektívy didaktiky chémie, Fakulta prirodných vied UMB, Banská Bistrica, 2006.

161. P. Cieśla, JR. Paśko, "Rola wartościowości, stopnia utlenienia, wiązalności w edukacji chemicznej str. 78 - 81, Súčasost a perspektívy didaktiky chémie, Fakulta prirodných vied UMB, Banská Bistrica, 2006.

162. A Baprowska, JR. Paśko, "Umiejętność odczytywania wzorów chemicznych", str. 165 - 170, Súčasost a perspektívy didaktiky chémie, Fakulta prirodných vied UMB, Banská Bistrica, 2006.

163. M. Kucharska-Żądło, J.R. Paśko, "Stopień trwałości wiedzy potocznej na przykładzie substancji chemicznych, wśród uczniów III klas gimnazjum" str. 171 - 175, Súčasost a perspektívy didaktiky chémie, Fakulta prirodných vied UMB, Banská Bistrica, 2006.

164. J.R. Paśko, " A few words about the ways of doing and passig tests by students" str. 357 - 359, Problems of modern techniques in aspect of engineering and education, Institute of Technology, Pedagogical University, Cracow 2006.

165. M. Bilek, P Cieśla, K. Kolář, J. Kmeťová, P. Opatrný, M. Melicherčik, M. Nodzyńska, I. Paśko, J.R. Paśko, J. Rychtera, P. Silný, D. Vaculčiková - Metoda badań nad odbiorem dynamicznych modeli komputerowych przez uczniów str. 142 - 145, Aktualni Otazky Vyuky Chemie XVI. Gaudeamus Hradec Kralove 2006

166. M. Bílek, M. Marek, M. Ulrichová, J. Kmeťová, D. Vaculčíková, P. Cieśla, M. Nodzyńska, I Paśko, J. R.Paśko - Badanie umiejętności tworzenia modli strukturalnych substancji o budowie jonowej przez uczniów wyższych klas szkół podstawowych" str. 146 -153. Aktualni Otazky Vyuky Chemie XVI. Gaudeamus Hradec Kralove 2006

167. M. Nodzyńska, J.R.Paśko, Wyobrażenia uczniów szkół gimnazjalnych o wiązaniach chemicznych str. 57 -61, Aktualni Otazky Vyuky Chemie XVI. Gaudeamus Hradec Kralove 2006;

168. Paweł Cieśla, Jan Paśko, "Dlaczego pisanie równań reakcji chemicznych, w których powstają sole przysparza uczniom wiele kłopotów? str . 42-46: Soudobé trendy v chemickém vzdělávání : (aktuální otázky výuky chemie XVI.) Gaudeamus, Hradec Králové 2006 r.

169. Jan Paśko, Trudności w uzgadnianiu współczynników reakcji syntezy W: Soudobé trendy v chemickém vzdělávání : (aktuální otázky výuky chemie XVI.) : str . 69 - 73 . Gaudeamus Hradec Kralove 2006 r.

170. Jan Paśko, Anna Baprowska, Wykorzystanie definicji przy rozwiązywaniu zadań na stężenia procentowe roztworów, Soudobé trendy v chemickém vzdělávání : (aktuální otázky výuky chemie XVI.) str . 36 - 41 . Gaudeamus Hradec Kralove 2006 r.

171. J. R. Paśko, Marta Kucharska-Żądło, Wyobrażenia uczniów gimnazjum dotyczące atomu i ich wpływ na rozumienie wybranych treści z zakresu budowy materii, Soudobé trendy v chemickém vzdělávání : (aktuální otázky výuky chemie XVI.) str . 47 - 51 . Gaudeamus Hradec Kralove 2006 r.

172. Martin Bílek, Paweł Cieśla, Małgorzata Nodzyńska, Ingrid Paśko, Jan Paśko, Modele struktury substancji w procesie nauczania chemii, str 176 - 181 : Sučasnosť a perspektívy didaktiky chémie,: Fakulta prírodných vied. Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica 2006 r.

173. J. R. Paśko, Transfer ujemny jako jedna z przyczyn niepowodzeń uczniów i niechęci do uaktualniania treści nauczania str. 350 - 354 Edukacja w społeczeństwie "ryzyka" : bezpieczeństwo jako wartość. 3 Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2007 r.

174. P. Cieśla, , J. R. Paśko, Wychowanie patriotyczne - przedmiot czy działanie kompleksowe str. 270 - 273 Edukacja w społeczeństwie "ryzyka" : bezpieczeństwo jako wartość. 3 Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2007 r.

175. J. R. Paśko, Od starożytnego modelu struktury substancji do koncepcji modeli dynamicznych, str. 5 - 13, Komputerowe modele dynamiczne w nauczaniu przedmiotów, Oficyna Wydawnicza Jaxa, Kraków, 2007 r.

176. J. R. Paśko, Czy synektyka ułatwia nauczanie przedmiotów przyrodniczych str. 23 - 26 ScienEdu : aktuálne trendy vo vyučovaní prírodovedných predmetov, Univerzita Komenského. Prírodovedecká Fakulta, Bratislava, 2007 r.

177. J. R. Paśko, M. Nodzyńska, Możliwość nauczania podstawowych praw nauk przyrodniczych w szkole podstawowej w świetle nauk teorii pedagogiczno-psychologicznych str. 329 - 332 ScienEdu : aktuálne trendy vo vyučovaní prírodovedných predmetov, Univerzita Komenského. Prírodovedecká Fakulta, Bratislava, 2007 r.

178. P. Cieśla, J. R. Paśko, Odbiór symboli chemicznych przez uczniów w początkowych etapach przedmiotowego kształcenia chemicznego str. 227 -230, ScienEdu : aktuálne trendy vo vyučovaní prírodovedných predmetov, Univerzita Komenského. Prírodovedecká Fakulta, Bratislava, 2007 r.

179. P. Cieśla, J. R. Paśko, Wykorzystanie edytora EXE w procesie edukacji chemicznej, str. 80 - 85, Zastosowanie technologii informatycznych w akademickiej dydaktyce chemii, Uniwersytet Jagielloński. Wydział Chemii, Kraków 2007 r.

180. Anna Baprowska, Jan Paśko. Pomoc w nauce szansą dla ucznia mającego trudności w uczeniu się, Edukacja dla bezpieczeństwa Poznań : Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2007 str. 263-268

181. Jan Paśko, Danuta Jyż. Interaktywny program do nauki pisania równań reakcji chemicznych : 17. str.182-187 Pracownia Technologii Nauczania AP, Kraków 2007

182. Jan Paśko, Anna Baprowska. Wykorzystanie i rola multimediów oraz technologii informacyjnej w procesie nauczania w opinii nauczycieli i uczniów szkół powiatu będzińskiego, Komputer w edukacji: 17., str. 176-181 Kraków, Pracownia Technologii Nauczania AP 2007

183. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Interaktywne komputerowe doświadczenia w nauczaniu, Komputer w edukacji : 17. str 172 -175, Kraków, Pracownia Technologii Nauczania AP, 2007

184. J. R. Paśko, Perspektywy dydaktyki chemii, Acta Didactica. - 2007, R. 1, č. 1, s. 50-58

185 P. Cieśla, M. Nodzyńska, J. R.Paśko, The role of didactics of chemistry in moulding teachers' priorities of goals in chemical education, Proceedings of the 2nd European Variety in Chemistry Education str. 44 - 47 Prague : Charles University, Faculty of Science, 2007

186. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Od Presu do Flasha, Informatyczne przygotowanie nauczycieli Kompetencje i standardy kształcenia, str. 193 - 197, Fall, Kraków 2007

187 . J.R. Paśko, M. Nodzyńska, P. Cieśla Czy techniki informatyczne poprawią umiejętność rozwiązywania zadań problemowych, Informatyczne przygotowanie nauczycieli Kompetencje i standardy kształcenia, str. 351 - 354, Fall, Kraków 2007.

188. J. R.Paśko Czy istnieje zagrożenie uzależnieniem od Internetu Cyberuzależnienia@ przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu NZS AP Kraków 2007

189. J. R.Paśko Czy istnieje potrzeba prowadzenia badań w zakresie dydaktyki chemii?, Současné problemy v chemickém vzd?lávání, Mezinárodní semináŕ doktorského studia, str 17 - 20 MSD, Ostrava 2007

190. H. Bodnar, J.R. Paśko Understanding the notion "Atom and molecule water" In primary chemical education, Současné problemy v chemickém vzd?lávání, Mezinárodní semináŕ doktorského studia, MSD, Ostrava 2007

191. A Chmielowska- Marmucka, J.R. Paśko, Wyobrażenia o budowie atomu i strukturze cząsteczki wody wśród uczniów klas II i III gimnazjum w świetle przeprowadzonych badań, Současné problemy v chemickém vzd?lávání, Mezinárodní semináŕ doktorského studia, MSD, Ostrava 2007

192. W. Kopek, J.R. Paśko, Wyobrażenia uczniów powstające na podstawie opisu słownego wybranych pojęć, Současné problemy v chemickém vzd?lávání, Mezinárodní semináŕ doktorského studia, MSD, Ostrava 2007

193. J. R.Paśko, Kształcenie dla przyjemności czy dla potrzeb, Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej str 293 - 297 Siedlce, Wydaw. Akademii Podlaskiej, 2008

194. P. Cieśla, J. R. Paśko, II stopień studiów wyższych - konieczność kontynuacji czy możliwość wyboru Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej str 23 - 28 Siedlce, Wydaw. Akademii Podlaskiej, 2008

195. J. R. Paśko, A. Baprowska, Przyczyny trudności w nauce chemii w opinii uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych, Edukacja bez granic - mimo barier, przestrzeń tworzenia, str 396 - 399. Poznań, Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2008

196. J. R. Paśko, M. Kucharska-Żądło, Różnice w definiowaniu pojęć przyrodniczych przez dziewcząta i chłopców w klasach IV - VI szkoły podstawowej i I -II gimnazjum, Edukacja bez granic - mimo barier, przestrzeń tworzenia, str 271 - 273, Poznań, Wydaw Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2008

197. J. R. Paśko, Kto powinien kształtować kompetencje przyszłego nauczyciela, Kompetencje współczesnego nauczyciela, str 63 -71 Warszawa : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2008

198. J. R. Paśko, Czy istnieje potrzeba programów sprawdzających wiedzę? Technologie informacyjne dla chemików str 65 - 67, Kraków, Wydział Chemii UJ, 2008

199. J. R. Paśko, D. Jyż, A. Chupáč. Czy nauczycielowi chemii potrzebne są umiejętności programisty? Technologie informacyjne dla chemików str 72 - 74, Kraków, Wydział Chemii UJ, 2008

200. P. Cieśla, J. R. Paśko, Komunikacja i wymiana informacji pomiędzy studentami a nauczycielami akademickimi Technologie informacyjne dla chemików str 91 - 94, Kraków : Wydział Chemii UJ, 2008

201. J. R.Paśko, W. Kopek, Program wizualizacyjny Macromedia Flash jako element kształcenia przyszłych Technologie informacyjne dla chemików str 95 - 98, Kraków : Wydział Chemii UJ, 2008

202. J. R. Paśko, Czy multimedia uczynią dla uczniów chemię bardziej atrakcyjnym przedmiotem? Význam chemie pro život společnosti - výukové aplikace, str 120 -124, Hradec Králové : Gaudeamus, 2008

203. P. Cieśla, J. R. Paśko, Programy sprawdzające wiadomości i umiejętności uczniów Význam chemie pro život společnosti - výukové aplikace, str 22-26, Hradec Králové : Gaudeamus, 2008

204. J. R. Paśko, M. Nodzyńska. Rozwiązywanie zadań dotyczących stężenia roztworów Význam chemie pro život společnosti - výukové aplikace, str 114-119, Hradec Králové : Gaudeamus, 2008

205. A. Baprowska, J. R. Paśko, Wpływ modeli zamieszczonych w podręczniku na tworzenie się wyobrażeń o strukturze mikroświata Význam chemie pro život společnosti - výukové aplikace, str 125-129, Hradec Králové : Gaudeamus, 2008

206. J. R. Paśko, M. Kucharska-Żądło, Wpływ wcześniej powstałych wyobrażeń na kształtowanie nowych wyobrażeń w procesie edukacji na przykładzie wybranych pojęć z przedmiotów przyrodniczych, Význam chemie pro život společnosti - výukové aplikace :str 130 - 133, Hradec Králové : Gaudeamus, 2008

207. J. R. Paśko, Rola dydaktycznych programów komputerowych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Komputer w edukacji: 18., str. 168-171 Kraków, Pracownia Technologii Nauczania AP 2008

208. J. R. Paśko, D. Jyż-Kuroś, Program Chem Tutor jako źródło informacji o sposobie uczenia się i czasie poświąconym na opanowanie danego zagadnienia przez uczniów, Komputer w edukacji: 18., str. 172-175 Kraków, Pracownia Technologii Nauczania AP 2008

209. J. R. Paśko, M. Nodzyńska Zastosowanie technik komputerowych do sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, Komputer w edukacji: 18., str. 176-179 Kraków, Pracownia Technologii Nauczania AP 2008

210. P. Cieśla, J.R. Paśko, Wpływ koncepcji nauczania chemii z I połowy XX w. na obecne tendencje, Current Trends in Chemical Curricula, str. 5 - 9, Charles University In Prague- Faculty of Science, Prague, 2008

211. D. Jyż-Kuroś, J.R. Paśko, Program Chem Totur jako narzędzie do badania indywidualnych przypadków ucznia, Current Trends in Chemical Curricula, str. 47 - 52, Charles University In Prague- Faculty of Science, Prague, 2008

212. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Badanie stopnia trudności wykonywanych operacji umysłowych na przykładzie równań reakcji otrzymywania soli, Current Trends in Chemical Curricula, str. 67 - 72, Charles University In Prague- Faculty of Science, Prague, 2008

213. J.R. Paśko, Jak uczyć o strukturze materii?, Current Trends in Chemical Curricula, str. 195 - 199, Charles University In Prague- Faculty of Science, Prague, 2008

214. J.R. Paśko, Szkoła ćwiczeń to również miejsce badań naukowych, Praktyczne przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości, str. 134 - 137, Wyd. Nauk. AP, Kraków, 2008

215. J.R. Paśko, O konieczności reformy nauczania chemii, ale jakiej? Nowe wyzwania dydaktyki chemii, str 89 - 92 Sowa, Poznań 2008 r

216. P. Cieśla, J.R. Paśko, Czy wszystkie "uproszczenia" w nauczaniu chemii dają pozytywne rezultaty? Nowe wyzwania dydaktyki chemii, str 209 - 212 Sowa, Poznań 2008 r

217. M. Nodzyńska, J.R Paśko. O innym podejściu do rozwiązywania problemów na przykładzie zadań chemicznych , Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis. Ser. D, Vedy o výchove a vzdelávaní. Supplementum 2. s. 147-150 Trnava 2008

218. J.R Paśko, .A Baprowska, Odbiór różnego rodzaju graficznego przedstawiania cząsteczek związków chemicznych przez uczniów w świetle badań, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis. Ser. D, Vedy o výchove a vzdelávaní. Supplementum 2. s. 161-165 Trnava 2008

219. P. Cieśla, J.R. Paśko, Wyobrażenia o pojęciach makro i mikroświata wsród uczniów klas gimnazjalnych w świetle badań, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis. Ser. D, Vedy o výchove a vzdelávaní. Supplementum 2. s. 97-101 Trnava 2008

220. J. R.Paśko, M. Kucharska-Żądło, Wyobrażenia o strukturze wody i powietrza wśród uczniów 6 klas szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych w świetle badań, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis. Ser. D, Vedy o výchove a vzdelávaní. Supplementum 2. s. 157-160 Trnava 2008

221. J. R. Paśko, Zadania współczesnej dydaktyki chemii, Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis. Ser. D, Vedy o výchove a vzdelávaní. Supplementum 2. s. 151-155 Trnava 2008

222. J.R. Paśko, Nowy model nauczania chemii Program a zborník abstraktov medzinárodného seminára : Bratislava, 27. - 28. november 2008 / [Prírodovedecka fakulta Univerzity Komenského] CD str. 19 - 23 Bratislava, 2008

223. A. Chmielowska-Marmucka, J. R. Paśko, Wpływ wieku uczniów oraz efekty zastosowania animacji komputerowej na kształtowanie wyobrażeń wśród uczniów gimnazjum, Program a zborník abstraktov medzinárodného seminára : Bratislava, 27. - 28. november 2008 / [Prírodovedecka fakulta Univerzity Komenského] CD str. 57 - 63, Bratislava, 2008 r.

224. Paweł Cieśla, Jan Rajmund Paśko. Should organic chemistry be placed as a separate chapter in chemistry teaching in the secondary school? Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 67 - 69, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

225. M. Bilek, M. Nodzyńska, J.R. Paśko, L. Schmutzerová: Badanie umiejętności grupowania wzorów izomerów węglowodorów, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych,str. 41 - 45 Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny 2008 r.

226. A. Baprowska J.R. Paśko The Deception of various graphical presentations of chemical compounmolecule on the basic of research, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 14 - 18, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

227. Chmielowska-Marmucka J.R. Paśko Wpływ wieku uczniów oraz efekty zastosowania animacji komputerowej na kształcenie wyobrażeń wśród uczniów szkoły podstawowej, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 58 - 62, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

228. D. Jyż-Kuroś J.R. Paśko CHEM TUTOR application as didactic mwasure increasing chemical education process quality, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 177 - 181, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

229. W. Kopek J.R. Paśko Kojarzenie wzorów sumarycznych z wzorami strukturalnymi I modelami cząsteczek przez uczniów wyższych klas szkoły podstawowej, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 207 - 211, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

230. M. Kucharska- Żądło Wiedza potoczna uczniów na przykładzie pojęć: reakcja chemiczna i spalanie, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 232 - 236, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

231. J.R. Paśko, Didactics and modern concept of science education, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 289 - 293, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

232. K. Rogowicz-Czchra J.R. Paśko Badania nad porównaniem wpływu filmowych wersji doświadczeń i ich rzeczywistych odpowiedników na proces kształcenia, Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, str. 306 - 6310, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 2008 r.

233. J.R. Paśko, Dydaktyki przedmiotowe nośnikiem nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych w nauczaniu przedmiotów szkolnych, Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej Wybrane Zagadnienia, str, 187 - 192, Atut, Wrocław 2008 r.

234. P. Cieśla, J. R. Paśko, Błędy dydaktyczne popełniane przez nauczycieli przy wykorzystywaniu multimediów, Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, Impuls, Kraków, 2008 r.

235. J. R. Paśko, Uczelnia - nauczyciel - szkoła a wykorzystanie technologii informacyjnej w procesie nauczania, Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, Impuls, Kraków, 2008 r.

236. J.R. Paśko Czy istnieje potrzeba studiów nauczycielskich? Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Poznań : Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2009

237. J.R. Paśko, M. Matyszkiewicz, Obowiązek szkolny a wolność jednostki w oczach ucznia Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. 1 Poznań Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2009

238. J. R. Paśko, P. Cieśla, Wiadomości i umiejętności ucznia a jego ocena : sprawiedliwa ocena w oczach uczniów /: W: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. 2 Poznań : Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2009

239. J.R. Paśko, P. Cieśla, Teaching software of new generation : dialog programs ICT in Chemical Education Poznań : Adam Mickiewicz University. Department of Chemical Education, 2009

240. J.R. Paśko, Jak uczniowie oceniają wykorzystanie płyt CD będących załącznikami do podręczników szkolnych Komputer w edukacji 19 Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP, 2009

241. J.R. Paśko, M. Nodzyńska Komputer HP Pavilion Entertainment PC z dotykowym monitorem stosowanym jako tablet : nowoczesne narzędzie pracy nauczyciela w czasie lekcji, Komputer w edukacji : 19, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP, 2009

242. M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Monitorowanie odpowiedzi uczniów w nauczaniu zintegrowanym, Komputer w edukacji : 19Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP, 2009

243. J.R. Paśko, O potrzebie badań w zakresie dydaktyki chemii w zakresie monitorowania procesu rozwiązywania zadań, Sučasnosť a perspektívy didaktiky chémie 2 Banská Bystrica : Fakulta prírodných vied. Univerzita Mateja Bela, 2009 S. 17-21,

244. P. Cieśla, J.R. Paśko, Trudności w rożróżnianiu struktur jonowych i cząsteczkowych substancji chemicznych Sučasnosť a perspektívy didaktiky chémie 2, Banská Bystrica : Fakulta prírodných vied. Univerzita Mateja Bela, 2009, S. 85-89

245. J.R. Paśko, Programy komputerowe ułatwiające rozwiązywanie zadań obliczeniowych z chemii Techniki informacyjne w procesach kształcenia, Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Zakład Dydaktyki Chemii, 2009, S. 45-50

246. J.R. Paśko, P. Cieśla, Programy uczące nowej generacji czyli programy dialogowe, Technologie informacyjne w procesach kształcenia, Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Zakład Dydaktyki Chemii, 2009 S. 51-57

247. P. Cieśla, J. Paśko, Badanie trudności w pisaniu równań reakcji kwasów z wodorotlenkami , Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie 1 čast, Původní výzkumné práce, teoretické a odborné, Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, S. 112-121

248. J.R. Paśko, Chemia w polskim gimnazjum Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie, 1 čast, Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie , Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, S. 32-38

249. M. Orłowska, M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Terminy chemiczne w podręcznikach do przyrody dla klasy VI szkoły podstawowej: Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie, 1 čast, Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie ,Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, S. 552-557

250. J. R. Paśko, Badanie przebiegu wykonywanych przez uczniów operacji w czasie pisania równań reakcji chemicznych czynnikiem umożliwiającym indywidualizację pracy, Chemia bliżej życia : dydaktyka chemii w dobie reformy edukacji, Poznań : Sowa, 2009, S. 154-160

251. P. Cieśla, J. R. Paśko, Od budowy atomu do wzorów strukturalnych tlenków, Chemia bliżej życia : dydaktyka chemii w dobie reformy edukacji, Poznań : Sowa, 2009, S 161-166

252. A. Chmielowska-Marmucka, J. R. Paśko, Wyobrażenia o strukturze materii wśród uczniów klas szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych, Metodologické otázky výzkumu v didaktice chemie : sborník abstraktů s plnými texty příspěvků na CD-ROMu z Mezinárodního semináře studentů doktorských studijních programů zaměřených na chemické vzdělávání, Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, S. 26

253. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, L. Przywara. Nowe anilidy kwasów karboksychinolinowych i ich oddziaływanie na korzeń Alium cepa Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie Ostava, Ostravská Univerzita. Přírodovědecká fakulta. Katedra Chemie, 2010 str 208-211

254. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Przygotowanie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych do nauczania nowego przedmiotu "przyroda" w szkole, Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů Ostrava, Ostravská Univerzita. Přírodovědecká fakulta. Katedra Chemie, 2010, S. 196-202

255. A. Chmielowska-Marmucka, J. R. Paśko, Wyobrażenia o atomach i jonach u uczniów szkoły Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů Ostrava, Ostravská Univerzita. Přírodovědecká fakulta. Katedra Chemie, 2010, S. 84-87

256. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Automonitorowanie (przez uczniów) czynności umysłowych niezbędnych do uzgodnienia równania Chemické Rozhl'ady. - 2010, nr 5, s. 115-122

257. A. Chmielowska-Marmucka, J. R. Paśko, Zmiana wyobrażeń uczniów o strukturze mikroświata po zastosowaniu animacji komputerowej w klasach I-III gimnazjum w powiecie Chemické Rozhl'ady. - 2010, nr 5, s. 69-76

258. J. R. Paśko, Znaczenie monitorowania pracy ucznia w czasie rozwiązywania przez niego problemów Chemické Rozhl'ady. - 2010, nr 5, s. 19-26

259. J. R. Paśko, Czy multimedia spowodują powstanie nowej dydaktykiCzłowiek, media, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP, 2010 S. 210-214

260. J. R. Paśko, Najważniejsze działania Zakładu Chemii i Dydaktyki Chemii Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2010, nr 2, s. 91-96

261. J. R. Paśko, W trosce o integrację i unowocześnienie treści przyrodniczych w procesie edukacji Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2010, nr 2, s. 77-82

262. J. R. Paśko, M. Nodzyńska, Rola monitoringu w indywidualizacji nauczania chemii, Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego. Poznań : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2010, S. 304-306

263. J. R. Paśko, Chemia a matematyka Konspekt. - 2010, nr 3 (36), s. 35-37

264. P. Cieśla, J. R. Paśko, Badanie umiejętności wykonywania operacji prowadzących do ustalenia wzorów dowolnych kwasów nieorganicznych przez uczniów klas gimnazjalnych Chemické Rozhl'ady. - 2010, nr 5, s. 43-48

265. J.R. Paśko, M..Nodzyńska, Computer animated models in chemistry teaching, 10th European Conference on Research in Chemistry Education, Kraków : Pedagogical University, 2010 str. 209-212

266. M. Nodzyńska, P. Cieśla, J.R.Paśko, How to teach future teachers to teach resolving the tasks?, 10th European Conference on Research in Chemistry Education, Kraków, edagogical University, 2010, S. 199-200

267. J.R. Paśko, Komputer jako pomoc pozwalająca na zwiększenie efektywności kształcenia Aktuální trendy ICT ve výuce chemie : sborník abstraktů 20. mezinárodního semináře o výuce chemie, Hradec Králové, 2010, S. 55-56

268. A. Kamisiński, M. Nodzyńska, J.R. Paśko, A computer program as a tool of examining concepts about the structure of hydrocarbons among pupils of lower secondary school, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, Kraków : Pedagogical University, 2010, S. 180-183

269. J.R Paśko, Didactics of chemistry : novelty or history?, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 293-296

270. M. Ostrowska, M. Nodzyńska, J.R.Paśko, Elements of chemistry in natural sciences textbooks from the first half of the 20th century, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych : monografia , Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 268-271

271. P. Cieśla, M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Jak nauczyć nauczycieli nauczania rozwiązywania zadań?, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 107-110

272. M. Bílek, J.R. Paśko, Research on pupils' ideas on the structure of oxides with the aid of a computer program, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 40-43

273. B. Drąg, M. Kuropatnicka, J, R. Paśko, Wpływ dynamicznych modeli komputerowych na rozumienie przez uczniów przebiegu reakcji powstawania, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 122-125

274. A. Chmielowska-Marmucka, A. Kamisiński, J. R. Paśko, Wyobrażenia o atomach i jonach u uczniów gimnazjum w świetle badań, Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych : monografia Kraków, Pedagogical University, 2010, S. 95-98

275. A. Chmielowska-Marmucka, J. R. Paśko, Międzypokoleniowa dynamika aspiracji młodzieży uczącej się, Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego. 2 Poznań, Wydaw. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2010, S. 116-120

276. M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Dydaktyka muzealna : przgotowanie nauczycieli, Rola i zadania dydaktyk przedmiotowych w kształceniu nauczycieli, Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2010, S. 180-184

277. J. R. Paśko, Dydaktyki przedmiotowe : przeszłość czy przyszłość?, Rola i zadania dydaktyk przedmiotowych w kształceniu nauczycieli, Kraków,: Uniwersytet Pedagogiczny, 2010, S. 9-13

278. J. R. Paśko Czy początek wieku XXI stanie się początkiem nowej dydaktyki?,Bezpieczeństwo. Polska i świat : wczoraj, dziś, jutro Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2011, S. 15-22

279.P. Cieśla, J. R. Paśko, Multimedialne wspomaganie nauczania chemii, Technologie komputerowe w nauczniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 2011, S. 12-18

280.D. Siński, J. R. Paśko, "Stężenie procentowe roztworów - multimedia w nauczaniu sposobów rozwiązywania zadań" ,Badania w chemii i dydaktyce chemii, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 201, S. 35-37

281.J. R. Paśko, Andrzej Kamisiński, "Program komputerowy pozwalający na badanie wyobrażenia ucznia o strukturze danej substancji chemicznej" Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela : nowe wyzwania Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011, S. 181-190

282.J. R. Paśko, "18 lat komputerów w służbie dydaktyki w Zakładzie Chemii i Dydaktyki Chemii", Technologie komputerowe w nauczniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, 2011, 3-6

283.J.R. Paśko, "Dzieje dydaktyki chemii" Dzieje dydaktyk przedmiotowych : w 65 letniej tradycji Uniwersytetu Pedagogicznego w Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011 s 35-51

284.J. R. Paśko, Monitorowanie błędów popełniane w procesie edukacji chemicznej, które czynią chemię trudnym przedmiotem, Biologie - Chemie - Zeměpis. - 2011, č. 3x, s. 35-39

285.P. Cieśla, M. Nodzyńska, J. R. Paśko, Wstępne badania nad wyobrażeniem struktury mikroświata u uczniów IV klasy szkoły podstawowej, Biologie - Chemie - Zeměpis. - 2011, č. 3x, s. 48-51

286.J. R. Paśko, Czy każda pozytywna odpowiedź jest dowodem prawidłowego opanowania wiedzy? [Dokument elektroniczny Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie, Trnava : Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta, 2011, s. 7-9

287.D. Siński, J. R. Paśko, Mikroświat w umyśle dziecka [Dokument elektroniczny] Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie s. 24-25

288.J. R. Paśko, M. Nodzyńska, P. Zimak, Rola animacji komputerowych w nauczaniu o reakcjach w chemii organicznej [Dokument elektroniczny] : rozważania wstępne Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie Trnava : Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta, 2011, s. 30-34

289.D. Jyż-Kuroś, , J. R. Paśko, Program badający wyobrażenia o budowie substancji chemicznych, Výuka Chemie a Informační, Hradec Králové, Gaudeamus, 2011 s. 52-56

290. J. R. Paśko, Struktura materii na rysunkach w podręcznikach szkolnych na przestrzeni 100 lat, Výuka Chemie a Informační Technologie, Hradec Králové : Gaudeamus, 2011 s. 63-72

291.J. R. Paśko, A.Baprowska, Wyobrażenie o kuli jako modelu atomu u uczniów w gimnazjum, Výuka Chemie a Informační Technologie Hradec Králové : Gaudeamus, 2011, s. 57-62

292.M. Nodzyńska, , J. R. Paśko, Zadania problemowe, Výuka Chemie a Informační, Hradec Králové, Gaudeamus, 2011 s. 123-128

293.M. Nodzyńska, J. R.Paśko, Rola modelowania w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych [Dokument elektroniczny] Science & Technologies. 2011, Vol. 1, nr 8, s. 3-9

294.J. R.Paśko, Kształcenie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, czy tylko przyuczanie do zawodu, W: Kompetencje czy kwalifikacje? : efekty kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji i badań na różnych etapach edukacyjnych Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011 S. 20-25

295.J. R. Paśko, Dydaktyka chemii w oczach praktyka i teoretyka, Konspekt. - 2011, nr 4 (41), s. 31-34

296. K. Kaczmarek, J. R. Paśko, Badanie umiejętności określania rodzaju wiązań w związkach chemicznych przez uczniów III klas gimnazjalnych, Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 79-90

297. A. Świerz, J. R. Paśko, Błędne i poprawne wyobrażenia uczniów na temat wiązań chemicznych w świetle badań, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 31-44

298.J. R. Paśko, Błędy popełniane przez autorów podręczników i nauczycieli w procesie kształcenia chemicznego, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 7-18

299. J. R. Paśko, Moda czy konieczność innowacji w nauczaniu chemii, W: Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych : monografia, Kraków ,Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 7-17

300.D. Siński, J. R. Paśko, Rewolucja czy tylko zwykła innowacja w procesie nauczania chemii, W: Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 94-99

301.J. R. Paśko, Wstęp : aby wprowadzać innnowacje trzeba mieć pomysł i odwagę, W: Innowacje treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012 s. 5

302. J. R. Paśko, Wstęp, W: Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych : monografia, Kraków, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, s. 5-6

303.K. Sobkowiak, J.R. Paśko. Aparatów dawnych czar [Dokument elektroniczny] : [wirtualna wystawa] / oprac. Krzysztof Sobkowiak ; wstęp J.R. Paśko http://pbc.up.krakow.pl:8080/Content/2810/index.html

304.J.R. Paśko. Dr hab. Jan Rajmund Paśko, prof.UP W: 55. Zjazd Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego "Chemia dla środowiska i cywilizacji" : materiały zjazdowe :Białystok, 16-20 września 2012: Białystok : Polskie Towarzystwo Chemiczne, 2012: S. [16-17]

305.M. Nodzyńska, J.R. Paśko.: Chemiczny eksperyment uczniowski dawniej i dziś W: Aktuálne trendy vo vyučovaní prírodných vied : zborník z medzinárodnej konferencie, Smolenice 15.-17. oktober 2012 /: Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012 S. 241-246

306.J.R. Paśko, Dydaktyka chemii - dydaktyka ogólna - psychologia W: Aktuálne trendy vo vyučovaní prírodných vied : zborník z medzinárodnej konferencie, Smolenice 15.-17. oktober 2012 / Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2012 S. 8-14

307.J.R. Paśko. Fotograficzne wydawnictwa seryjne a ruch amatorski w XX wieku / Jan Rajmund Paśko Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. - 2012, Z. 3, s. 80-92

308. J.R. Paśko. Komputery dla szkoły czy szkoła dla komputerów? : rozważania wieloletniego pedagoga i nauczyciela W: Człowiek, media, edukacja, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, 2012 S. 350-362

309.M. Nodzyńska, J.R. Paśko, Projektowanie doświadczeń wspomaganych komputerowo jako jeden z elementów kształcenia nauczycieli chemii oraz wpływ tego typu doświadczeń na wyobrażenia uczniów o strukturze materii, W: Człowiek, media, Kraków : Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, 2012 S. 329-349

310.M. Nodzyńska, J.R. Paśko, P. Cieśla, Variety of textbooks and its influence od quality of chemistry education in Poland Journal of Science Education. - 2012, vol. 13, 28-33

311.J.R. Paśko, Czy do komunikowania się niezbędne są umiejętności czytania i pisania? W: Komunikowanie się w społeczeństwie wiedzy XXI wieku. 2 / Elżbieta Frołowicz, Natalia Majchrzak, Natasza Starik (red. nauk.) S.241-253 Seria: (Edukacja XXI Wieku ; 26)

312.V. Videv, J.R. Paśko, Science and Technologies [Dokument elektroniczny]. Volume 1 / ed. Vidyo Videv [et al., w tym Jan Rajmund Paśko] Stara Zagora : Union of Scientists, 2011

313.J.R: Paśko, Sztuka Nauczania Chemii, Konspekt, 4/2012 314.P. Cieśla, M. Nodzyńska, J.R: Paśko, I. Stawoska, Z chemią wśród dzieci, Konspekt, 4/2012 315.V.St. Hadzhiiliev, J.R. Paśko, A. Kamisiński, Wyobrażenia o strukturze wybranych cząsteczeku uczniów w Bułgarskiej szkole, Badania w dydaktyce chemii, Uniwersytet Pedagogicztny, Kraków 2012

316.J.R. Paśko, Dydaktyka chemii a nauczanie chemii, W: Badania w dydaktyce chemii / red. Paweł Cieśla, Małgorzata Nodzyńska, Iwona Stawoska, : Pedagogical University, Kraków 2012 S. 124-134

317.J.R. Paśko, A. Stawiarska Wyobrażenia uczniów a modele przestrzeni wokół jądra atomu, w świetle badań, Badania w dydaktyce chemii, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2012

318.Jan Rajmund Paśko, Uczeń - komputer - książka - wiedza, W: Komunikacja w cyberświecie / red. nauk. Sylwester Bębas, Jerzy Plis, Józef Bednarek, Radom : Wyższa Szkoła Handlowa, 2012 S. 381-393

319.Jan Rajmund Paśko, Wyobrażenia uczniów o strukturze mikroświata W: Dydaktyka chemii w dobie reformy edukacji / red. nauk. Hanna Gulińska, Poznań : Sowa, 2012 s,. 71-82

320.Jan Rajmund Paśko. Wstęp W: Badania w dydaktyce fizyki : monografia / ed. by Agnieszka Kania, Jan Rajmund Paśko, Waldemar Tejchman, Kraków : Pedagogical University, 2012 s.5

321.Jan Rajmund Paśko, Kształcenie w Unii czy dla Unii? W: Edukacja polska w konstelacji europejskiej / pod red. Kazimierza Żegnałka, Siedlce : Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 2013 S. 79-101

322.Jan Rajmund Paśko. "Metale" niosące śmierć W: Wpływ wybranych związków chemicznych na organizmy żywe Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Biologii. Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii, 2013 S. 62-67

323.Jan Rajmund Paśko. Podręcznik dla ucznia czy.... Konspekt. - 2014, nr 3(52), s. 127- 129 324.Jan Rajmund Paśko. Jak dzieci z wybranych szkół wiejskich wyobrażają sobie pewne elementy mikroświata W: Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2014 S. 7-14

325.Jan Rajmund Paśko, Roman Rosiek. On using eye-tracking methodology for analysing student's strategy of balancing chemical equations W: Research, theory and practice in chemistry didactics : research and research oriented studies : proceedings of the 23rd International Conference on Chemistry Education : Hradec Králové / ed. Martin Bílek Hradec Králové : Gaudeamus, 2014 S. 92 - 97

326.Jan Rajmund Paśko. Skąd wyszliśmy i dokąd dążymy W: Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie/ Přírodovédné a technologické vzdélávání pro XXI. století : sborník příspěvků XXIII. Mezinárodní konference o výuce chemie a IX. Regionálního IOSTE symposia pro Střední a Východní Evropu : Hradec Králové, IX - 2014 Hradec Králové : Gaudeamus, 2014 S. 54-59

327.Jan Rajmund Paśko.Błędy popełniane przez autorów podręczników i nauczycieli w procesie kształcenia chemicznegoW: Chemia w Szkole. - 2015, nr 1, s. 29-38Uwagi: Tekst ukazał się także w monografii: "Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych" z 2012 r.

328.Jan Rajmund Paśko, Kto się boi historii dydaktyki? W: Co w dydaktykach naukach przyrodniczych ocalić od zapomnienia? : monografia / pod red. Małgorzaty Nodzyńskiej i Wiolety Kopek-Putały, Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2015 r.

329.Jan Rajmund Paśko, Jak dzieci z wybranych szkół wiejskich wyobrażają sobie pewne elementy mikroświata W: Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych / red. Piotr Jagodziński, Robert Wolski Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2014 r.

330.Jan Rajmund Paśko, Badania eyetrackingowe w dydaktyce chemii W: Neuronauka i eyetracking : badania i aplikacje / pod redakcją naukową Władysława Błasiaka Kraków : LIBRON 2016

331.Jan Rajmund Paśko, Szkoła dla studiów czy studia pod dyktando szkoły? W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2016, nr 3, s. 115-119

332.Jan Rajmund Paśko, Przesłanie dydaktyczne w polskich czasopismach fotograficznych okresu międzywojennego {Dokument elektroniczny] W: Biblioteka i Edukacja. - 2016, nr 10

333. Jan Rajmund Paśko, Bożena Lazarowicz. E-podręcznik czy podręcznik w wersji papierowej - w opinii uczniów, Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2016, T. 2, nr 1, s. 55-65

334. Jan Rajmund Paśko, Joanna Zaklikiewicz. Ocenianie a relacja uczeń - nauczyciel W: Relacje uczeń - nauczyciel we współczesnej szkole : praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów : Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2016 s. 167-188

335. Jan Rajmund Paśko, Sabina Kurzawa. Transfer ujemny ukrytą przyczyną niepowodzeń szkolnych W: Relacje uczeń - nauczyciel we współczesnej szkole : praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów : Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2016 S. 107-116

336. Jan Rajmund Paśko, Monika Grabowska. Z badań nad zjawiskiem kłamstwa wśród uczniów Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2016, T. 2, nr 1, s. 43-54

337. Jan Rajmund Paśko. Fotografia amatorska wczoraj i dziś Konspekt. - 2017, nr 1 (60), s. 26-35

338. Jan Rajmund Paśko. Historia pewnego podręcznika Konspekt. - 2017, nr 2 (61), s. 89-94

339. Anna Stawiarska, Jan Rajmund Paśko. Parowanie i wrzenie : eyetracker analizuje odbiór obrazu dydaktycznego, Aura. - 2017, nr 9, s. 1-3 Uwagi: Publikacja w dodatku ekologicznym dla szkół nr 274.

340. Jan Rajmund Paśko, Patrycja Banaś. Badania eyetrackingowe nad rozwiązywaniem przez uczniów testowych zadań z matematyki Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2017, T. 3, nr 1, s. 7 -23

341. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko, Dynamiczne modele komputerowe w nauczaniu przyrody Aura. - 2018, nr 4, Dodatek Ekologiczny dla szkół nr 281, s. 4-6

342. Jan Rajmund Paśko,Katarzyna Mulawka, Wzrokowa analiza układu okresowego pierwiastków chemicznych w czasie wyszukiwania ich symboli (badania przy pomocy eyetrackera), Problemy Współczesnej Pedagogiki. - 2018, T. 4, nr 1, s. 57 -72

343 Jan Rajmund Paśko, Dorota Dadał, Dialog dydaktyczny uczeń-nauczyciel w klasie III i VI szkoły podstawowej, W: Nauczyciel i uczeń we współczesnej szkole: praca zbiorowa / pod redakcją naukową Jana Rajmunda Paśki Tarnów: Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2019 S. 39 - 62

344. Jan Rajmund Paśko, Ingrid Paśko, Definitions and nature education Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2019, Z. 9, s. 22-29 Adres url: bioannales.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/04/Folia-296.pdf

345. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne donosiły... (1) mgFoto Magazyn. - 2020, nr 4, s. 56-57 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_9

346. Jan Rajmund Paśko, From A Lecture Hall To E-Materials For Teaching W: Proceedings of the 6th International Conference: Digital Education at Environmental Universities , 20th -21st November 2019, Wrocław University of Environmental and Life Sciences : Summary Book / editor Joanna Markowska, Wrocław : Wrocław University of Environmental and Life Sciences Press, 2020 S. 32

347. Jan Rajmund Paśko. Słownictwo naukowe a słownictwo szkolne w przedmiotach przyrodniczych W. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2020, nr 1, s. 51-56 Adres url: http://www.ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2020-1/PDF/5_Pasko_Slownictwo_naukowe.pdf DOI: 10.24131/3247.200105

348. Jan Rajmund Paśko Od kredy do zdalnego nauczania Peidagogos 2020 Nr 6 str 82 - 90

349. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko. Is natural science education fully effective? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2021, Z. 11, s. 35-44

350. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 1, s. 67-69 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_10

351. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 2, s. 54-57 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_11

352. Jan Rajmund Paśko, 50 lat temu polskie czasopisma fotograficzne, mgFoto Magazyn. - 2021, nr 3, s. 50-53 Adres url: issuu.com/interia710/docs/mgfotomagazyn_12

353. Ingrid Paśko, Jan Rajmund Paśko. Is natural science education fully effective? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. - 2021, Z. 11, s. 35-44

354. Jan Rajmund Paśko O możliwości wykorzystania fotografii w edukacji przyrodniczej: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2021, nr 1, s. 115-127 Adres url: http://ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2021-1/PDF/08_Jan%20Rajmund%20Pasko.pdf

355 Jan Rajmund Paśko. 50 lat temu polskie czasopisma fotofragiczne donosiły mgFoto Magazyn. - 2022, nr 1

356. Jan Rajmund Paśko. O przyrodzie bez przyrody W: Kształtowanie kompetencji kluczowych w edukacji przyrodniczej od przedszkola po studia wyższe : refleksje - aplikacje - inspiracje / redakcja Ewa Gajuś-Lankamer, Anna Maria Wójcik, Ilona Żeber-Dzikowska: Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2022 : S. 43-51


Powrót do strony głównej