Wstęp - 5
1. Co zakładamy do aparatu fotograficznego i dlaczego? - 7
Dlaczego emulsja fotograficzna jest światłoczuła? - 8
Jak otrzymuje się emulsję fotograficzną? -9
2. Wywoływanie naświetlonego materiału fotograficznego - 13
Co jest motorem każdego wywoływacza? - 13
Jak zaktywizować substancję wywołującą? - 16
Jak przedłużyć trwałość wywoływacza? - 18
Co to są substancje antyzadymiające? 19
Inne składniki wywoływaczy oraz ich działanie - 20
Co dzieje się w wywoływaczu podczas wywoływania i przechowywania? - 23
Kilka rad dla fotoamatora - 27
3. Jak utrwalić otrzymany obraz i nadać mu ostateczny wygląd? - 29
Dlaczego obraz musimy dobrze utrwalić? - 29
Jak zakończyć obróbkę materiałów fotograficznych? - 31
4. Czy proces pozytywowy różni się od negatywowego? - 33
5. O własnościach wywoływaczy i utrwalaczy - 35
Wywoływacze - 35
Kąpiele przerywające (przerywacze) - 41
Utrwalacze - 42
6. O doborze materiałów fotograficznych oraz wywoływaczy przy otrzymywaniu pozytywów-43
7. Czy można poprawić otrzymany obraz fotograficzny? - 47
Wzmacnianie - 47
Osłabianie - 49
Przepisy kąpieli wzmacniających i osłabiających - 50
8. Czy z naświetlonego w aparacie materiału fotograficznego można otrzymać od razu pozytyw? - 53
Co to jest proces odwracalny? - 53
Jak przeprowadzić odwracalny proces wywoływania? - 53
9. Jak otrzymać obraz w innej tonacji niż czarno-biała? - 56
Otrzymywanie obrazów jednobarwnych przez stosowanie odpowiednich
wywoływaczy -56
Tonowanie czarno-białych obrazów związkami nieorganicznymi - 57
Tonowanie czarno-białych obrazów związkami organicznymi - 60
10. Kilka uwag o sporządzaniu roztworów - 64
Jak zastępować jedne związki chemiczne drugimi? - 64
Jak sporządzać roztwory o żądanym stężeniu? - 65
Zasady sporządzania kąpieli fotograficznych - 66
Literatura - 69
Układ okresowy pierwiastków chemicznych - 70 |