Słowo wstępne
Szanowni Czytelnicy!
Oddajemy do Waszych rąk kolejny numer czasopisma pedagogicznego "Problemy współczesnej pedagogiki". Pragniemy, aby łamy tego czasopisma stały się platformą wymiany poglądów na tematy pedagogiczne oraz prezentacją wyników własnych badań. Problemy pedagogiki traktujemy w bardzo szerokim znaczeniu począwszy od problematyki związanej z teorią wychowania poprzez różne obszary tematyki ogólnopedagogicznej aż po przedstawienie badań z zakresu dydaktyk przedmiotowych.
Liczymy na artykuły w których przedstawicie Państwo wyniki swoich badań a zwłaszcza z pogranicza pedagogiki i psychologii. Szczególnie liczymy na artykuły z zakresu neurodydaktyki. Problemy współczesnej pedagogiki to nie tylko same badania, ale również wykorzystanie do tych badań odpowiednich urządzeń oraz odpowiednich programów komputerowych, co stwarza nowe możliwości pomiaru. Bardzo chętnie zamieścimy artykuły przedstawiające badania z wykorzystaniem eytrackingu.
Będziemy też zamieszczali krótkie recenzje ciekawych książek o tematyce pedagogicznej. Wszystkich chętnych gorąco zapraszamy do współpracy. Liczymy na artykuły, w których autorzy będą przedstawiali wyniki swoich ostatnio przeprowadzonych badań razem ze studentami.
Artykuły prosimy nadsyłać na adres redakcji.
Tak jak w poprzednim numerze także w tym zamieszczono artykuły dwóch autorów, jednym z nich jest pracownik naukowy a drugim student. Artykuły te są przykładem wspólnych działań mających za zadanie włączenie studentów do badań naukowych.
Po raz pierwszy na naszych łamach wypowiadają się autorzy zagraniczni, którymi są profesorowie z Rosji.
Ciekawym jest artykuł autorstwa Ryszarda Mysiora i Izabeli Synowiec „Psychospołeczne funkcjonowanie osób chorych na anoreksję”. Po ogólnym wprowadzeniu przedstawiono wyniki badań pozyskane w trakcie wywiadów przeprowadzonych wśród młodych kobiet, które chorowały lub chorują na anoreksję.
W artykule Czy strategie profilaktyczne stosowane przez Miejskie Centrum Dzieci i Młodzieży „Ochronka” w Bochni pomagają wychowankom radzić sobie z zrachowaniami ryzykownymi? autorstwa Ryszarda Mysiora i Franciszek Nalepa przedstawiono funkcjonowanie Miejskiego Centrum Dzieci i Młodzieży „Ochronka”. Dokonano diagnozy skuteczności poszczególnych strategii stosowanych w Miejskim Centrum Dzieci i Młodzieży „Ochronka” w Bochni. Badania przeprowadzono łącznie na grupie 81 wychowanków, 81 rodziców i 23 wychowawców, stosując techniki: ankietowania, wywiadu, obserwacji i analizy dokumentów.
W swoim artykule „Odwaga i służba, jako komponenty wychowania społecznego” Jacek Siewiora Nawiązuje do 100-rocznicy odzyskania niepodległości, która jest refleksją nad współczesnym rozumieniem patriotyzmu zwłaszcza w kontekście wolności jednostki.
Albert Wołkiewicz w artykule „Geneza programów nauczania” przedstawia w zarysie transformacje programów nauczania począwszy od starożytności aż do współczesności zwracając uwagę na świeckie i chrześcijański wysiłki zmierzające do wypracowania struktur programów kształcenia i wychowania.
Przeprowadzenie badań z wykorzystaniem eyetrackera przedstawiono w artykule „Wzrokowa analiza układu okresowego pierwiastków chemicznych w czasie wyszukiwaniu ich symboli (badania przy pomocy eyetrackera) którego autorami są Jan Rajmund Paśko, Katarzyna Mulawka. Analizując ruch oczu w czasie lokalizacji symbolu zadanego pierwiastka stwierdzono, że uczniowie wykorzystują indywidualną strategię.
Problematykę asystenta rodziny, od strony charakteru jego pracy przedstawiła Agata Szot w artykule „Postrzeganie pracy asystenta rodziny przez klientów pomocy społecznej i osoby ich wspomagające”
W artykule „Wiedza uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy” autorzy „Michał Korbelak i Aleksandra Smoleń” poruszają ważny problem, jakim jest wiedza w zakresie udzielania pierwszej pomocy przez uczniów wyższych klas szkoły podstawowej. Istotnym elementem jest analiza, jaki wkład ma szkoła w wyrabianie u uczniów umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
Zamieszczono dwa artykuły autorów z rosji są nimi ????? C. ???, ????? ?. ????? autorzy artykułu „????????? ? ??????????? ??????? ?????????? ???????????? ??????????”
Oraz ????? C. ??? autorka artykułu „??????????????? ?????? ? ???????????? ???????????????-?????????????? ??????????????”

Spis treści
Michał Korbelak, Aleksandra Smoleń - Wiedza uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy
Ryszard Mysior, Franciszek Nalepa - Czy strategie profilaktyczne stosowane przez Miejskie Centrum Dzieci i Młodzieży „Ochronka” w Bochni pomagają wychowankom radzić sobie z zrachowaniami ryzykownymi?
Ryszard Mysior, Izabeli Synowiec - Psychospołeczne funkcjonowanie osób chorych na anoreksję
Jan Rajmund Paśko, Katarzyna Mulawka - Wzrokowa analiza układu okresowego pierwiastków chemicznych w czasie wyszukiwaniu ich symboli
Jacek Siewiora - Odwaga i służba, jako komponenty wychowania społecznego.
Agata Szot - Postrzeganie pracy asystenta rodziny przez klientów pomocy społecznej i osoby ich wspomagające
Albert Wołkiewicz - Geneza programów nauczania
Międzynarodowe forum wymiany doświadczeń
????? C. ???, ????? ?. ????? - ????????? ? ??????????? ??????? ?????????? ???????????? ??????????”
????? C. ??? - ??????????????? ?????? ? ???????????? ???????????????-?????????????? ??????????????


 

Powrót do strony głównej