Słowo wstępne

Szanowni Czytelnicy!
Oddajemy do Waszych rąk kolejny numer czasopisma pedagogicznego "Problemy współczesnej pedagogiki". Pragniemy aby stało się ono forum dyskusji o współczesnych problemach pedagogiki, aby stało się miejscem dzielenia się z innymi naukowcami wynikami swoich badań. Pedagogikę traktujemy w bardzo szerokim znaczeniu począwszy od problematyki związanej z teorią wychowania poprzez różne obszary tematyki ogólnopedagogicznej po przedstawienie badań z zakresu dydaktyk przedmiotowych.
Oczekujemy na artykuły przedstawiające najnowsze Państwa badania z pogranicza pedagogiki i psychologii a szczególnie z zakresu neurodydaktyki. Problemy współczesnej pedagogiki to nie tylko same badania, ale również wykorzystanie do tych badań odpowiednich urządzeń oraz programów komputerowych, co stwarza nowe możliwości pomiaru.
Będziemy też zamieszczali krótkie recenzje ciekawych książek o tematyce pedagogicznej. Wszystkich chętnych gorąco zapraszamy do współpracy. Szczególnie liczymy na artykuły, w których autorzy będą przedstawiali wyniki swoich ostatnio przeprowadzonych badań.
Artykuły prosimy nadsyłać na adres redakcji.
Podobnie jak w poprzednim numerze także w tym zamieszczono artykuły dwóch autorów, jednym z nich jest pracownik naukowy a drugim student. Artykuły te są wynikiem działań mających za zadanie włączenie studentów do badań naukowych.
Zaangażowanie studentów, jako współwykonawców prac naukowo-badawczych pozwala na zwiększenie ich aktywności w przyswajaniu wiedzy.
W obecnym numerze na uwagę między innymi zasługuje artykuł Jana Rajmunda Paśko, Patrycji Banaś Badania eyetrackingowe nad rozwiązywaniem przez uczniów tekstowych zadań z matematyki. Autorzy do przeprowadzenia swych badań wykorzystali eyetrackar oraz specjalnie opracowany program komputerowy. Na podstawie ruchu oczu w trakcie rozwiązywania prostych zadań matematycznych wywnioskowali, że kolejność wykonywanych działań przy rozwiązywaniu zadań tekstowych z matematyki nie jest zależna od kolejności danych występujących w zadaniach. Artykuł jest przykładem wykorzystania nie tylko technologii informatycznych w badaniach w tym przypadku z zakresu dydaktyki ale również wykorzystania w tym celu eyetrackingu, stwarzającego nowe możliwość w badaniach z zakresu pedagogiki.
Anna Wawrzonkiewicz-Słomska, Ewelina Cholewa w artykule Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież przedstawiają bardzo istotny aktualnie problem oddziaływania mediów w bardzo szerokim znaczeniu na młodych odbiorców. Ukazują nie tylko negatywy ale i pozytywy tego oddziaływania.
Ciekawe badania przeprowadzili Władysław Błasiak, Paulina Kulig i przedstawili je w artykule Porównanie kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym i osób powyżej 65 lat porównywanie możliwości dzieci w wieku przedszkolnym z możliwościami ich dziadków należy do rzadko przeprowadzanych badań. Wyniki badań są istotne chociażby z racji częstych kontaktów przedszkolaków z ich dziadkami.
Bogusław Wójcik Uwagi na marginesie rękopisu Ludwika Chmaja pt.: „Franciszek Ksawery Michał Bohusz. Jego życie i działalność wychowawcza (1746–1820)” Ciekawym rozwiązaniem autora jest przedstawienia działalności Franciszka Ksawerego Michała Bohusza żyjącego w latach 1746–1820 na podstawie opracowania Ludwika Chmaj żyjącego w latach1888–1959. Obydwu cechowała działalność naukowa oraz troska o dobro Ojczyzny.
Autorki Karolina Sławińska, Martyna Probachta w artykule Relacja uczeń – nauczyciel ukazana na podstawie analizy prac plastycznych i wypracowań dzieci przedstawiają ciekawe badania. Na podstawie prac plastycznych ustalają relacje uczeń-nauczyciel.
Michał Korbelak, Monika Lizak Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach w swoim artykule poruszają bardzo istotny dla współczesnej pedagogiki problem nauczanie dziecka niepełnosprawnego w ogólnodostępnej szkole.
Joanna Nowak w artykule Preferowane cechy osobowości nauczyciela edukacji przedszkolnej przedstawia wyniki badań dotyczące preferowanych postaw nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Problematyka jest istotna, gdyż pierwsze lata nauki rzutują na stosunek ucznia do szkoły i nauczyciela w dalszych latach jego edukacji.
Artykuł Krystyny Wegrzyn-Białogłowicz Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel – uczeń Teoretycznymi rozważaniami z punktu psychologii odnoszący się do wzajemnych relacji ucznia z nauczycielem
Karolina Misztal, Sylwia Paluch w swoim artykule Metody efektywnej nauki przedstawiają teoretyczne rozważania dotyczące efektywnego przyswajania wiedzy.

Spis treści
Jan Rajmund Paśko – Słowo wstępne
Jan Rajmund Paśko, Patrycja Banaś - Badania eyetrackingowe nad rozwiązywaniem przez uczniów tekstowych zadań z matematyki
Anna Wawrzonkiewicz-Słomska, Ewelina Cholewa - Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież
Władysław Błasiak, Paulina Kulig - Porównanie kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym i osób powyżej 65 lat
Bogusław Wójcik - Uwagi na marginesie rękopisu Ludwika Chmaja pt.: „Franciszek Ksawery Michał Bohusz. Jego życie i działalność wychowawcza (1746–1820)”
Karolina Sławińska, Martyna Probachta - Relacja uczeń – nauczyciel ukazana na podstawie analizy prac plastycznych i wypracowań dzieci
Michał Korbelak, Monika Lizak - Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach
Joanna Nowak - Preferowane cechy osobowości nauczyciela edukacji przedszkolnej
Krystyna Wegrzyn-Białogłowicz - Psychologiczne uwarunkowania relacji nauczyciel – uczeń
Karolina Misztal, Sylwia Paluch - Metody efektywnej nauki


 

Powrót do strony głównej