Szanowni Czytelnicy!
Oddajemy do Waszych rąk kolejny numer czasopisma pedagogicznego. Pragniemy aby było ono forum dzielenia się z innymi naukowcami i praktykami wynikami swoich badań w zakresie pedagogiki. Pedagogiki w bardzo szerokim znaczeniu począwszy od problematyki związanej z teorią wychowania poprzez różne obszary tematyki ogólnopedagogicznej po przedstawienie badań z zakresu dydaktyk przedmiotowych. Będziemy oczekiwali na artykuły przedstawiające najnowsze badania z pogranicza pedagogiki i psychologii a szczególnie z zakresu neurodydaktyki. Będziemy też zamieszczali krótkie recenzje ciekawych książek o tematyce pedagogicznej. Wszystkich chętnych gorąco zapraszamy do współpracy. Szczególnie liczymy na artykuły w których autorzy będą przedstawiali wyniki swoich ostatnio przeprowadzonych badań. Artykuły prosimy nadsyłać na adres redakcji.
W numerze tym zamieszczono artykuły mające dwóch autorów, jednym z nich jest pracownik naukowy a drugim student. Artykuły te są plonem działań mających za zadanie włączenie studentów do badań naukowych.
Powszechnie przyjęła się zasada, że prace naukowe mogą powstawać tylko w zaciszu gabinetów naukowców. Włączenie studentów do prac naukowo-badawsczych pozwala na rozszerzenie ich horyzontów myślowych a zarazem zaszczepienie potrzeby prowadzenia badań i przełamania wyobrażenia, że dobrą pracę naukową może wykonać tylko wysokiej klasy naukowiec profesjonalista.
Młodzi ludzie mają zupełnie inne spojrzenie na otaczającą ich rzeczywistość nie posiadają wyrobionych wieloletnich nawyków a co za tym idzie są wolni od stereotypów. Podejmują często zagadnienia, która uchodzą uwadze rutynowych badaczy. Dlatego zachęcam również do publikowania wyników badań naukowych prowadzonych razem ze studentami.
Treść zamieszczonych w tym numerze artykułów jest zróżnicowana jednak przedstawiono w nich istotne problemy i dylematy współczesnej pedagogiki.
Michał Korbelak i Justyna Burkot i w swoim artykule "Autorytet w pracy zawodowej nauczyciela" poruszają jakże aktualny i ważny zwłaszcza w dobie przezmian poglądów w pedagogice na proces wychowawczy. Swoje rozważania popierają wynikami przeprowadzonych badań.
"Rozważania o szkolnym obowiązku dziecka – w kontekście społecznej debaty i wyników badań" to artykuł autorstwa Joanny Nowak i Janusza Morbitzera, w którym odnoszą się do problemu szkolnego obowiązku dziecka, który jest coraz częściej dyskutowany w naszym społeczeństwie.
Ryszard Mysior i Tomasz Młynaryk i zajmują się w świetle badań własnych problematyką uzależnienia nieletni co przedstawiają w artykule "Uzależnienie nieletnich mieszkańców blokowisk od alkoholu i innych substancji odurzających"
Kolejny artykuł autorstwa Jana Rajmunda Paśki Moniki Grabowskiej i zatytułowany "Z badań nad zjawiskiem kłamstwa wśród uczniów" porusza ciągle istotny problem jakim jest mówienie nieprawdy przez uczniów. Rozważania poparte są wynikami badań.
Aktualnym problemem w dobie postępującej komputeryzacji jest czy preferować e-podręczniki, czy pozostać przy tradycyjnych wersjach papierowych. Co o tym sądzą sami uczniowie zawarte jest w opracowaniu Jana Rajmunda Paśki i Bożeny Lazarowicz a zatytułowanym " E-podręcznik czy podręcznik w wersji papierowej – w opinii uczniów"
Iurii Pelekh i Klaudia Sorys i na podstawie przeprowadzonych badań zajmują się problematyką związaną z emitowaniem reklam telewizyjnych oglądanych przez dzieci. Problematykę tą przedstawiają w opracowaniu "Reklama telewizyjna i jej odbiór przez dzieci w wieku przedszkolnym"
Anna Wawrzonkiewicz – Słomska i Paulina Cabak i przedstawiają problematykę sekt jako zagrożenie dla człowieka. Przedstawiają krótko problemy związane z powstawaniem sekt oraz, werbowaniem do niej członków omawiają zagrożenie płynące z przynależności do sekt.
SPIS TREŚCI

Słowo wstępne
Korbelak Michał Burkot Justyna - Autorytet w pracy zawodowej nauczyciela
Morbitzer Janusz Nowak Joanna - Rozważania o szkolnym obowiązku dziecka w kontekście społecznej debaty i wyników badań
Mysior Ryszard Młymaryk Tomasz - Miejsce inicjacji środkami podurzającymi - blokowisko dużego miasta
Paśko Jan Rajmund Grabowska Monika - Uczniowie o swoim kłamstwie
Paśko Jan Rajmund Lazarowicz Bożena - E-podręcznik czy podręcznik w wersji papierowej w opinii uczniów
Pelekh Iurii Sorys Klaudia - Reklama telewizyjna (multimedialna) w kształtowaniu sfery emocjonalnej i poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Wawrzonkiewicz-Słomska Anna Cabak Paulina - Sekty jako zagrożenie dla człowieka
Recenzja Ryszard Gmoch – Katrzyna Potyrała, Jan Rajmund Paśko, Fotografia i dydaktyka


 

Powrót do strony głównej