WSTĘP
Fizyka, jako dziedzina nauki jest przez jednych zaliczana jest do nauk ścisłych natomiast przez innych do nauk przyrodniczych. Podobnie jest w przypadku dydaktyki, dla jednych jest ona bliższa dydaktyce przedmiotów przyrodniczych dla innych przedmiotów ścisłych. Przyporządkowanie dydaktyki fizyki do dydaktyki przyrody ma swoje umotywowanie historyczne. W okresie przed drugą wojną światową we wcześniejszych okresach edukacji przedmiot przyroda był podzielony na dwa działy przyrodę żywą i przyrodę martwą określaną też, jako przyrodę nieożywioną. W zakres przyrody martwej wchodziły w przeważającej ilości treści, które określamy, jako fizyczne. Natomiast nie ulega wątpliwości, że dydaktyka fizyki należy do dydaktyk przedmiotów eksperymentalnych. Jednak bez względu, do jakiej grupy przedmiotów zakwalifikujemy dydaktykę fizyki, pozostaną w niej elementy specyficzne tylko dla fizyki.
W ostatnich latach obserwuje się spadek zainteresowania młodzieży studiami na kierunku fizyka, do tego stopnia, że w niektórych uniwersytetach nie uruchomiono tego kierunku ze względu na brak odpowiedniej ilości kandydatów. W skali światowej zarysowuje się coraz mniejsze zainteresowanie przedmiotami takimi jak matematyka, fizyka czy chemia. Za jedną z przyczyn podaje się, trudność treści przekazywanych w ramach tych przedmiotów, na dalszych miejscach brak zastosowania nabytej wiedzy w życiu codziennym, nieciekawe treści itd.
Badania mające na celu ustalenie zainteresowania poszczególnymi przedmiotami oraz próbę określenia braku zainteresowania nimi prowadzą bardzo często pedagodzy i socjolodzy. Dlatego szczególnie ważne są badania prowadzone w tym zakresie przez dydaktyków fizyki. Autorzy poszczególnych rozdziałów podjęli ważną tematykę, jaką jest stan wiedzy z zakresu fizyki w różnych “środowiskach” młodzieży z uwzględnieniem pewnych ważnych według autorów działów fizyki lub konkretnych zagadnień. Przedstawiono propozycje niektórych rozwiązań mających za zadanie podniesienie stanu wiedzy fizycznej, oraz przeanalizowano efekty tych działań. Tematem bardzo aktualnym jest kwestia energetyki jądrowej oraz wiedza studentów na ten temat. Na uwagę zasługują tematy dotyczące sposobu oceny wiedzy studentów.
Z przedstawionych wyników badań wyłania się pewien obraz stanu wiedzy z zakresu fizyki u uczniów i studentów. Istotnym jest, że wyniki tych badań dotyczą młodzieży, która nie studiuje fizyki, dzięki czemu z uzyskanych informacji można wnioskować, że problem ten dotyczy w większym lub mniejszym stopniu większej grupy młodzieży.
Spis treści
Jan Rajmund - WSTĘP
Zuzana Balazsiova - ANALYSIS OF THE NURSING PRACTICE PROBLEM SOLVING USING PHYSICAL KNOWLEDGE
Stefania Elbanowska-Ciemuchowska - STOSUNEK MŁODZIEŻY DO NAUK ŚCISŁYCH
Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, Aneta Łukaszek-Chmielewska, Michał Bednarek - WIZUALIZACJA PROCESÓW EGZOTERMICZNYCH I ENDOTERMICZNYCH
Oľga Holá - NATURAL SCIENCES IN OUR LIFE TODAY AND TOMORROW Izabela Józefczyk, Romuald Małecki, Roman Rumianowski - ANALIZA WYNIKÓW KURSÓW WYRÓWNAWCZYCH Z MATEMATYKI PROWADZONYCH W FILII POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ W PŁOCKU
Katarína Kozlíková, Renáta Knezović - CAN A WRITTEN TEST AS A FORM OF CONTINUOUS EVALUATION ON BIOPHYSICS AND MEDICAL BIOPHYSICS “FORECAST” THE RESULT OF THE FINAL EXAMINATION?
Katarína Kozlíková - ELECTROMAGNETIC METHODS IN DIAGNOSTICS AND THERAPY AS AN OPTIONAL COURSE IN THE STUDY PROGRAMME “BIOMEDICAL PHYSICS”
Kralova, Zuzana Balazsiova - CROSS-CURRICULUM COMPETENCES AND THEIR DEVELOPING IN THE PROFECT LEARNINGEva
Marta Kuhnová - DO THEY KNOW ABOUT ENERGY MORE? (INFLUENCE OF Marta Kuhnová - EDUCATION REFORM ON UNDERSTANDING ENERGY CONCEPT) STUDENTS ´ MISCONCEPTIONS ABOUT ENERGY
Abdeljalil Métioui, Louis Trudel - THE MOVEMENT ACCORDING TO ARISTOTLE (384-322 AV. J.-C.), BURIDAN (1229-1363) AND THE STUDENT’S TEACHERS Michał Palczewski - THE INDIVIDUAL ATTITUDE IN METHODS OF TEACHING MATHEMATICS AND PHYSICS AT SCHOOL. SPECIAL WAYS OF TEACHING VERY GOOD STUDENTS AND STUDENTS WITH EDUCATIONAL PROBLEMS
Roman Rumianowski, Romuald Małecki, Izabela Józefczyk - WeIBULL DISTRIBUTION TO ANALYZE OF TEST RESULTS
Arkadiusz Wiśniewski - THE DIAGNOSTIC STUDY ON THE INTERESTS AND SKILLS IN PHYSICS AT THE INITIAL STAGE OF LEARNING
Krystyna Wojciechowska, Krzysztof Wojciechowski, Monika Wesołowska - OPINIA UCZNIÓW NA TEMAT ROZWOFU ENERGETYKI JĄDROWEJ W POLSCE
Krzysztof Wojciechowski, Krystyna Wojciechowska, Joanna Pyra, Kamila Wierzchowiska - STAN WIEDZY STUDENTÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH STUDIA NA UP-H W SIEDLCACH Z ZAKRESU ENERGETYKI JĄDROWEJ
|