Od wielu lat toczy się dyskusja na temat roli i miejsca dydaktyki chemii we współczesnym świecie nauki. Pewien zamęt w tej materii wywołali sami dydaktycy odchodząc od dydaktyki a zajmując się dokładnie samą metodyką. W skali światowej dydaktyka chemii istnieje i zajmuje się nią spora ilość pracowników naukowych wyższych uczelni.
Chcąc nakreślić pełny obraz dydaktyki chemii w Polsce i w krajach sąsiednich zwrócono się do jednostek naukowych oraz ich pracowników, o których było wiadomo, że zajmują się dydaktyką chemii o przygotowanie artykułu dotyczącego prowadzonych aktualnie badań. Na naszą prośbę odpowiedziało około 50 osób z pięciu państw Republiki Czeskiej, Polski, Rosji, Słowacji i Stanów Zjednoczonych.
Z zamieszczonych artykułów wynurza się obraz obszarów badań, jakimi zajmuje się dydaktyka chemii. Dzięki tej publikacji możemy zapoznać się z tematyką badawczą, jaką zajmują się poszczególne ośrodki. Możemy też wnioskować jak poszczególni autorzy rozumieją badania w zakresie dydaktyki chemii.
Wprowadzenie
Jindřich Hellberg - Aspekty historyczne badań w zakresie dydaktyki chemii
Jan Rajmund Paśko - Rola badań w dydaktyce chemii
Aktualnie prowadzone badania
Anna Baprowska, Jan Rajmund Paśko - Rola definicji w przyporządkowywaniu elementów u uczniów klasy VI szkoły podstawowej oraz klas I, II i III gimnazjum
Witold Bekas, Beata Just-Brochocka, Bolesław Kowalski - Nauczanie chemii w szkole średniej i na I roku studiów w opinii studentów SGGW
Martin Bílek, Jan Rajmund Paśko - Porównanie wyników testu rysunkowego z testem słownym
Tadeusza Buszewska, Jolanta Iwaszkiewicz-Nowak, Aleksander Kazubski, Krzysztof Nowakowski - Badania diagnostyczne studentów I roku chemii
Krystyna Chmieleńska, Krystyna Rudolf - Wykorzystanie różnych technik chromatograficznych w nauczaniu chemii w gimnazjum
Paweł Cieśla, Małgorzata Nodzyńska, Jan Rajmund Paśko - Zadania otwarte czy zamknięte – czyli jak sprawdzić wiedzę ucznia
Jan Čipera, Petr Chlubna, Zdeněk a Štěpán Mička, Luboš Svoboda, David Mudrák, Luděk Jančař - Wpływ środków nauczania na efektywność e-learningu
Małgorzata Czaja - Wpływ animacji komputerowych na skuteczność nauczania chemii
Pavel Doulík - Výzkum dětských pojetí kyseliny u žáků základních škol
Anna Florek - Zagadnienia biochemiczne w kształceniu chemicznym na poziomie ponadgimnazjalnym
Eleonora Foremska, Juliusz Perkowski - Porównanie sprawności nauczania chemii na trzech wybranych kierunkach studiów
Piotr Goliński, Eleonora Foremska - Ocena nauczyciela akademickiego na podstawie ankiet studenckich a praca indywidualna ze studentem
Walentyna Gryc, Wiesława Wojtulewska, Marcin Lipiński - Test komputerowy, jako forma sprawdzania wiedzy chemicznej uczniów
Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz - Weryfikacja skuteczności edukacyjnej programu multimedialnego „Przyroda – Wybrane Doświadczenia”
Hanna Gulińska, Piotr Bieniek - Praca uczniów z programem multimedialnym wspomagającym proces kształcenia chemicznego w świetle badań
Hanna Gulińska Hanna Wojciechowska - Wyniki badań nad skutecznością edukacyjną kształcenia chemicznego realizowanego w gimnazjum z pomocą podręcznika multimedialnego „Chemia z elementami ekologii”
Václav Horák, Jarmila Vinšová, Karel Myška, Karel Kolář, Lidmila Hyšplerová - Aromaticita ve výuce organické chemie – vybrané náměty
Václav Horák, Karel Myška, Karel Kolář, Lidmila Hyšplerová Experimenty v semimikroměřítku
Luděk Jančář, Lucie Sichová, Hana Cídlová, Jiří Šibor - COMENIUS 2004 – Integrovaný výukový system pro základní a střední školy
Agnieszka Kamińska-Ostęp, Hanna Gulińska - Trudności uczniów dyslektycznych w uczeniu się zagadnień chemicznych dotyczących „kwasów i wodorotlenków”
Jarmila Kmeťová, Peter Silný - Pedagogické dokumenty v práci učiteľa chémie
Karel Kolář, Rafael Doležal, Karel Myška, Milan Marek - Počítačové modelování reaktivity ve výuce chemie
Elżbieta Kowalik - Kształtowanie postaw proekologicznych w gimnazjum na zajęciach koła zainteresowań „Chemia Przyjazna Środowisku”
Elżbieta Kowalik - Pomiar osiągnięć motywacyjnych z chemii na przykładzie uczniów klas biologiczno-chemicznych
Danuta Kowalska, Stanisława Koronkiewicz, Irena Szymura - Wybrane eksperymenty w dydaktyce chemii
Milan Kraitr, Vladimír Sirotek - Obniżanie emisji tlenku siarki(IV) i jego zastosowanie w nauczaniu chemii
Dana Kričfaluši - Rozvíjení informační gramotnosti – podmínky a realizace
Eva Lomovcivová, Luděk Jančář, Jiří Šibor, Hana Cídlová - Společenské hry v chemii
Iwona Maciejowska - Rynek pracy dla chemików: oczekiwania pracodawców, a przygotowanie i nadzieje absolwentów
Marcin Król, Rafał Michalski - Numeryczne metody weryfikacji przyswojonej wiedzy merytorycznej z zakresu nauk przyrodniczych: prezentacja pakietu UPT 2.0
Małgorzata Nodzyńska - Wpływ modeli graficznych występujących w podręcznikach do nauczania chemii w gimnazjum na wyobrażenia uczniów o mikroświecie w świetle badań
Jan Rajmund Paśko, Roman Rosiek - Badanie możliwości użyciu Perceptronu do badania wpływu podania definicji na umiejętność zaszeregowania wzorów chemicznych
Pečivová Markéta, Václav Šícha - Multimediální zpracování tématu chemiluminiscence
Romuald Piosik - Model i modelowanie w nauczaniu chemii
Czesław Puchała - Chemiczne aspekty zagrożeń środowiska w blokowym nauczaniu przyrody
Jiří Rychtera, Martin Bílek, Antonín Slabý, Dana Hladíková - Pregraduální příprava učitelů a učitelská profese
Jiří Šibor, Hana Cídlová, Luděk Jančář - Algoritmus řešení úloh z organické chemie
Jiří Škoda - Zpracování tématu „Uhlovodíky” pro základní školu s použitím prvků aktivní konstrukce poznání
Renata Šulcová, Helena Klímová - Příprava učitelů chemie s využitím ict a multimedií
Marek Wasielewski -
Krystyna Wojciechowska, Agnieszka Rumowska - Analiza osiągnięć uczniów gimnazjum z działu programowego „sole”
Krzysztof Wojciechowski, Krystyna Wojciechowska -Pozytywne i negatywne skutki reformy szkolnictwa w opinii nauczycieli
Anna Wręczycka - Elementy chemii na zajęciach terenowych z przyrody
Andrzej Wręczycki - Wykorzystanie metod heurystycznych w realizacji treści chemicznych w zintegrowanym nauczaniu
|