Krótko o zadaniach kompetencyjnych |
|
Spis treści |
Wstęp Spis treści Rozdział 1. Poznajemy tajemnice mikroświata 1.2. Z czego zbudowany jest otaczający nas świat 1.3. Jak zbudowany jest atom? 1.4. Co zachodzi w jądrze atomu 1.5. Jakie jest znaczenie promieniotwórczości oraz jaki jest jej wpływ na środowisko? 1.6. Co to jest reakcja chemiczna? Rozdział 2. Świat cząsteczek i jonów 2.1. Łączenie się atomów 2.2. Wiązanie atomowe 2.3. Wiązanie jonowe 2.4. Jak za pomocą symboli chemicznych zapisujemy cząsteczki, atomy i jony? 2.5. Wartościowość 2.6. Objawy reakcji chemicznej 2.7. Co to jest mol substancji chemicznej? 2.8. Masa atomowa i cząsteczkowa 2.9. Prawo zachowania masy i prawo zachowania składu Rozdział 3. W jakiej postaci występują w przyrodzie substancje chemiczne 3.1. Metale i niemetale Stopy metali 3.2. Mieszanina a związek chemiczny 3.3. Pierwiastki w organizmach żywych 3.4. Węgiel i siarka 3.5. Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny Rozdział 4. Gazy 4.1. Powietrze 4.2. Tlen 4.3. Azot i wodór 4.4. Argon i chlor 4.5. Amoniak i siarkowodór 4.6. Tlenek węgla(IV) i chlorowodór 4.7. Skażenie powietrza Rozdział 5. Związki chemiczne węgla z wodorem 5.1. Najprostsze gazowe połączenia węgla z wodorem 5.2. Węglowodory nasycone 5.3. Ropa naftowa 5.4. Spalanie węglowodorów 5.5. Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi 5.6. Węglowodory nienasycone 5.7. Inne węglowodory 5.8. Tworzywa sztuczne Rozdział 6. Właściwości wody i jej roztworów 6.1. Woda 6.2. Jak rozpuszcza się w wodzie cukier a jak sól kuchenna? 6.3. Rozpuszczanie 6.4. Rozpuszczanie a rozpuszczalność 6.5. Rodzaje roztworów 6.6. Stężenie procentowe roztworów wodnych 6.7. Rola wody w przyrodzie 6.8. Zanieczyszczenie wód Rozdzdział 7. O tlenkach 7.1. Tlenki 7.2. Tlenki metali 7.3. Tlenki niemetali 7.4 Tlenki pierwiastków występujące w przyrodzie i wytwarzane przez człowieka 7.5. Korozja 7.6. Otrzymywanie metali z ich tlenków 7.7. Hutnictwo Rozdział 8. O kwasach 8.1. Co to są kwasy? 8.2. Jak nazywamy kwasy nieorganiczne 8.3. Popularne kwasy nieorganiczne (Wskaźniki) 8.4. Kwasy organiczne 8.5. Właściwości kwasów 8.6. Kwasy występujące w przyrodzie 8.7. Zastosowanie kwasów 8.8. Czy kwasy są niebezpieczne Rozdział 9 Czy związki chemiczne zawierające grupę OH mają takie same właściwości 9.1. Zasady 9.2. Wodorotlenki 9.3. Co to jest pH? 9.4. Właściwości i zastosowanie wodorotlenków 9.5. Alkohole 9.6. Właściwości i zastosowanie alkoholi 9.7. Porównanie związków zawierających w swym składzie grupę OH Rozdział 10 O solach 10.1. Reakcje kwasów z wodorotlenkami 10.9. Właściwości i zastosowanie siarczanów(VI) i chlorków 10.10. Właściwości i zastosowanie węglanów 10.11. Wpływ kwasów na wyroby z wapienia 10.12. Sole a środowisko naturalne Sposoby otrzymywania soli Reakcje soli Inne sole Rozdział 11 Związki organiczne w naszym otoczeniu 11.1. Estry 11.2. Estry wywodzące się od gliceryny (glicerolu) 11.3. Inne estry występujące w przyrodzie. Zastosowanie estrów 11.4. Węglowodany czyli cukry. Glukoza i fruktoza 11.5. Sacharoza 11.6. Wielocukry 11.7. Zastosowanie skrobi i celulozy 11.9. Aminy 11.10. Aminokwasy 11.11. Białka 11.12. Roztwory koloidalne 11.13. Wykorzystanie mikroorganizmów do produkcji związków chemicznych / Wykorzystanie związków chemicznych do produkcji żywności Wstęp Drodzy uczniowie! Specjalnie z myślą o Was stworzyliśmy zbiór pytań określanych, jako kompetencyjne. Jest on przeznaczony głównie dla uczniów klas gimnazjalnych. Może też być przydatny uczniom klas licealnych, jako cenny materiał do tzw. powtórki. Pytania zostały podzielone na działy tematyczne. Ponieważ pytania te są przeznaczone głownie dla uczniów III klas gimnazjalnych, dlatego niektóre z nich, z wcześniejszych działów, wymagają posiadania wiadomości i umiejętności z fragmentów późniejszych działów. Taki układ pytań pozwala na holistyczne sprawdzenie swoich umiejętności. „Zbiór pytań” w zasadzie składa z dwóch części. Pierwszą stanowią same pytania, natomiast drugą stanowią odpowiedzi na pytania umieszczone w części pierwszej. Umieszczone w zbiorze pytania maja za zadanie sprawdzenie posiadanych podstawowych wiadomości niezbędnych do wykazania się odpowiednimi umiejętnościami. Część pytań ma za zadanie sprawdzenie umiejętności wiązania wiedzy chemicznej z innymi przedmiotami, w tym też humanistycznymi. Oddając w Wasze ręce zbiór pytań mamy nadzieję, że będzie on dla Was cenna pomocą w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy chemicznej a rozwiązywanie zadań sprawi Wam wiele satysfakcji |