Krótko o zadaniach kompetencyjnych

 

    

 

Spis treści

Wstęp
Spis treści
Rozdział 1. Poznajemy tajemnice mikroświata
1.2. Z czego zbudowany jest otaczający nas świat
1.3. Jak zbudowany jest atom?
1.4. Co zachodzi w jądrze atomu
1.5. Jakie jest znaczenie promieniotwórczości oraz jaki jest jej wpływ na środowisko?
1.6. Co to jest reakcja chemiczna?
Rozdział 2. Świat cząsteczek i jonów
2.1. Łączenie się atomów
2.2. Wiązanie atomowe
2.3. Wiązanie jonowe
2.4. Jak za pomocą symboli chemicznych zapisujemy cząsteczki, atomy i jony?
2.5. Wartościowość
2.6. Objawy reakcji chemicznej
2.7. Co to jest mol substancji chemicznej?
2.8. Masa atomowa i cząsteczkowa
2.9. Prawo zachowania masy i prawo zachowania składu
Rozdział 3. W jakiej postaci
występują w przyrodzie substancje chemiczne
3.1. Metale i niemetale
Stopy metali
3.2. Mieszanina a związek chemiczny
3.3. Pierwiastki w organizmach żywych
3.4. Węgiel i siarka
3.5. Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny
Rozdział 4. Gazy
4.1. Powietrze
4.2. Tlen
4.3. Azot i wodór
4.4. Argon i chlor
4.5. Amoniak i siarkowodór
4.6. Tlenek węgla(IV) i chlorowodór
4.7. Skażenie powietrza
Rozdział 5. Związki chemiczne węgla z wodorem
5.1. Najprostsze gazowe połączenia węgla z wodorem
5.2. Węglowodory nasycone
5.3. Ropa naftowa
5.4. Spalanie węglowodorów
5.5. Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi
5.6. Węglowodory nienasycone
5.7. Inne węglowodory
5.8. Tworzywa sztuczne
Rozdział 6. Właściwości wody i jej roztworów
6.1. Woda
6.2. Jak rozpuszcza się w wodzie cukier a jak sól kuchenna?
6.3. Rozpuszczanie
6.4. Rozpuszczanie a rozpuszczalność
6.5. Rodzaje roztworów
6.6. Stężenie procentowe roztworów wodnych
6.7. Rola wody w przyrodzie
6.8. Zanieczyszczenie wód
Rozdzdział 7. O tlenkach
7.1. Tlenki
7.2. Tlenki metali
7.3. Tlenki niemetali
7.4 Tlenki pierwiastków występujące w przyrodzie i wytwarzane przez człowieka
7.5. Korozja
7.6. Otrzymywanie metali z ich tlenków
7.7. Hutnictwo
Rozdział 8. O kwasach
8.1. Co to są kwasy?
8.2. Jak nazywamy kwasy nieorganiczne
8.3. Popularne kwasy nieorganiczne (Wskaźniki)
8.4. Kwasy organiczne
8.5. Właściwości kwasów
8.6. Kwasy występujące w przyrodzie
8.7. Zastosowanie kwasów
8.8. Czy kwasy są niebezpieczne
Rozdział 9 Czy związki chemiczne zawierające grupę OH mają takie same właściwości
9.1. Zasady
9.2. Wodorotlenki
9.3. Co to jest pH?
9.4. Właściwości i zastosowanie wodorotlenków
9.5. Alkohole
9.6. Właściwości i zastosowanie alkoholi
9.7. Porównanie związków zawierających w swym składzie grupę OH
Rozdział 10 O solach
10.1. Reakcje kwasów z wodorotlenkami
10.9. Właściwości i zastosowanie siarczanów(VI) i chlorków
10.10. Właściwości i zastosowanie węglanów
10.11. Wpływ kwasów na wyroby z wapienia
10.12. Sole a środowisko naturalne
Sposoby otrzymywania soli
Reakcje soli
Inne sole
Rozdział 11 Związki organiczne w naszym otoczeniu
11.1. Estry
11.2. Estry wywodzące się od gliceryny (glicerolu)
11.3. Inne estry występujące w przyrodzie. Zastosowanie estrów
11.4. Węglowodany czyli cukry. Glukoza i fruktoza
11.5. Sacharoza
11.6. Wielocukry
11.7. Zastosowanie skrobi i celulozy
11.9. Aminy
11.10. Aminokwasy
11.11. Białka
11.12. Roztwory koloidalne
11.13. Wykorzystanie mikroorganizmów do produkcji związków chemicznych / Wykorzystanie związków chemicznych do produkcji żywności

Wstęp
Drodzy uczniowie!
Specjalnie z myślą o Was stworzyliśmy zbiór pytań określanych, jako kompetencyjne. Jest on przeznaczony głównie dla uczniów klas gimnazjalnych. Może też być przydatny uczniom klas licealnych, jako cenny materiał do tzw. powtórki.
Pytania zostały podzielone na działy tematyczne. Ponieważ pytania te są przeznaczone głownie dla uczniów III klas gimnazjalnych, dlatego niektóre z nich, z wcześniejszych działów, wymagają posiadania wiadomości i umiejętności z fragmentów późniejszych działów. Taki układ pytań pozwala na holistyczne sprawdzenie swoich umiejętności.
„Zbiór pytań” w zasadzie składa z dwóch części. Pierwszą stanowią same pytania, natomiast drugą stanowią odpowiedzi na pytania umieszczone w części pierwszej.
Umieszczone w zbiorze pytania maja za zadanie sprawdzenie posiadanych podstawowych wiadomości niezbędnych do wykazania się odpowiednimi umiejętnościami. Część pytań ma za zadanie sprawdzenie umiejętności wiązania wiedzy chemicznej z innymi przedmiotami, w tym też humanistycznymi.
Oddając w Wasze ręce zbiór pytań mamy nadzieję, że będzie on dla Was cenna pomocą w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy chemicznej a rozwiązywanie zadań sprawi Wam wiele satysfakcji

Powrót do strony głównej