Krótko o podręczniku

 

     Prezentowany podręcznik bazuje na ideach które przyświecały autorowi przy tworzeniu podręcznika chemia dla gimnazjum, równocześnie został on całkowicie dostosowany do obecnych standardów wymagań. W wielu przypadkach została zmieniona grafika a zwłaszcza rysunki przedstawiające modele cząsteczek. Podręcznik napisany jest bardzo prostym i jasnym językiem, co ułatwia uczniowi jego czytanie. W tekście wyróżniono definicje, kilkuwyrazowe stwierdzenia warte zapamiętania, oraz opisy doświadczeń chemicznych. Konstrukcja podręcznika pozwala na samodzielne korzystanie z niego przez ucznia. Dlatego jest szczególnie cenną pomocą dla uczniów którzy nie mogli być obecni na danej lekcji. Zawartość treści w poszczególnych paragrafach jest tak dobrana aby tworzyła jedną jednostkę lekcyjną. W całym podręczniku zastosowano zasadę aby każdy nowo wprowadzony termin był natychmiast definiowany zgodnie z najnowszymi zasadami definiowania terminów. Każdy nowowprowadzany termin jest definiowany poprzez jedną definicję o klasycznej konstrukcji.
     Budowę materii przedstawiono w sposób nowoczesny zwracając uwagę na nowoczesne ujęcie budowy atomu i wiązań w substancjach chemicznych, jednak na poziomie nie przekraczającym możliwości ucznia w tym wieku. Zwrócono też szczególną uwagę na prawidłowe i zgodne z obecną wiedzą przedstawienie struktury substancji na poziomie molekularnym oraz powiązano strukturę z właściwościami substancji. Założenia programu dla których został napisany, jego forma językowa, graficzna, rozkład treści, sposób przekazywania informacji powoduje że można uznać ten podręcznik za całkowitą nowość w grupie podręczników chemicznych. Podręcznik uzyskał wysoką ocenę w oczach uczniów z niego korzystających. Po roku od jego wydania wielu uczniów sygnalizuje, że pomimo obowiązującego innego podręcznika, przygotowują się z tego podręcznika ze względu na przekonywujące i łatwe do zrozumienia tłumaczenie zjawisk chemicznych.

 

Spis treści

Wstęp
Zanim zaczniesz pracę w laboratorium chemicznym
1. Poznajemy tajemnice mikroświata
1.1. Dlaczego warto uczyć się chemii?
1.2. Z czego zbudowany jest otaczający nas świat?
1.3. Jak zbudowany jest atom?
1.4. Czy atomy danego pierwiastka są identyczne?
1.5. Jakie jest znaczenie promieniotwórczości oraz jaki jest jej wpływ na środowisko
1.6. Co to jest reakcja chemiczna?


2. Świat cząsteczek i jonów
2.1 Łączenie się atomów
2.2. Wiązanie atomowe
2.3. Wiązanie jonowe
2.4. Jak zapisujemy cząsteczki, atomy i jony przy pomocy symboli chemicznych?
2.5. Wartościowość
2.6. Objawy po których możemy wnioskować o zajściu reakcji chemicznej
2.7. Co to jest mol substancji chemicznej i co to jest masa molowa
2.8. Masa atomowa i masa cząsteczkowa
2.9. Prawo zachowania masy i prawo stałości składu


3. W jakiej postaci występują w przyrodzie substancje chemiczne?
3.1. Metale i niemetale
3.2. Mieszanina a związek chemiczny
3.3. Pierwiastki w organizmach żywych
3.4. Węgiel i siarka
3.5. Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny


4. Gazy
4.1. Powietrze i tlen
4.2. Tlen
4.3. Azot i wodór
4.4. Argon i chlor
4.5. Amoniak i siarkowodór
4.6. Tlenek węgla(IV) i chlorowodór
4.7. Skażenie powietrza
4.8. Gazowe połączenia węgla z wodorem


5. Połączenia węgla z wodorem
5.1. Węglowodory nasycone
5.2. Ropa naftowa
5.3. Spalanie węglowodorów
5.4. Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi
5.5. Węglowodory nienasycone
5 6. Inne węglowodory
5.7. Tworzywa sztuczne


6. Właściwości wody i jej roztworów
6.1. Woda
6.2. Jak rozpuszcza się w wodzie cukier, a jak sól kuchenna?
6.3. Rozpuszczanie
6.4. Rozpuszczanie a rozpuszczalność
6.5. Rodzaje roztworów
6.6. Stężenie procentowe roztworów wodnych
6.7. Rola wody w przyrodzie
6.8. Zanieczyszczenie wód


7. O tlenkach
7.1. Tlenki
7.2. Tlenki metali
7.3. Tlenki niemetali
7.4. Tlenki pierwiastków a przyroda
7.5. Korozja
7.6. Otrzymywanie metali z ich tlenków
7.7. Hutnictwo