Krótko o moim podręczniku

 

     Podręcznik napisany jest bardzo prostym i jasnym językiem, co ułatwia uczniowi jego czytanie. W tekście wyróżniono definicje, kilkuwyrazowe stwierdzenia warte zapamiętania, oraz opisy doświadczeń chemicznych. Konstrukcja podręcznika pozwala na samodzielne korzystanie z niego przez ucznia. Dlatego jest szczególnie cenną pomocą dla uczniów którzy nie mogli być obecni na danej lekcji. Jednostki tematyczne są tak dobrane aby każdą z nich można było zrealizować na jednej lekcji. W całym podręczniku zastosowano zasadę aby każdy nowo wprowadzony termin był natychmiast definiowany zgodnie z najnowszymi zasadami definiowania terminów.
     Budowę materii przedstawiono w sposób nowoczesny zwracając uwagę na nowoczesne ujęcie budowy atomu i wiązań w substancjach chemicznych, jednak na poziomie nie przekraczającym możliwości ucznia w tym wieku. Zwrócono też szczególną uwagę na prawidłowe i zgodne z obecną wiedzą przedstawienie struktury substancji na poziomie molekularnym oraz powiązano strukturę z właściwościami substancji. Założenia programu dla których został napisany, jego forma językowa, graficzna, rozkład treści, sposób przekazywania informacji powoduje że można uznać ten podręcznik za całkowitą nowość w grupie podręczników chemicznych Podręcznik uzyskał wysoką ocenę w oczach uczniów z niego korzystających. Po roku od od jego ukazania się wielu uczniów sygnalizuje, że pomimo obowiązującego innego podręcznika, przygotowują się z tego podręcznika ze względu na przekonywujące i łatwe do zrozumienia tłumaczenie zjawisk chemicznych.

 

Dostęp do treści podręcznika:
Jan Rajmund Paśko Chemia podręcznik do gimnazjum

 

     Uwaga do zamieszczonego tekstu podręcznika.
Pprzedstawiony tekst jest maszynopisem podręcznika „Jan Rajmund Paśko, C H E M I A, Podręcznik do gimnazjum”
Zawiera on pierwszą część wydanego podręcznika o tytule „Jan Rajmund Paśko, Chemia, Podręcznik dla I klasy gimnazjum, Kubajak 1999”
wydanego w 1999 r. przez wydawnictwo Kubajak
oraz drugą zatytułowaną „Jan Rajmund Paśko, Chemia, Podręcznik dla gimnazjum część II, Kubajak 2000” a wydaną w 2000 r. także przez wydawnictwo ”Kubajak”.
Obydwa podręczniki zostały dopuszczone do użytku szkolnego o czym świadczą zawarte w podręcznikach informacje:
Dla I części: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, i wpisany do wykazu podręczników szkolnych, przeznaczonych dokształcenia ogólnego, do nauczania chemii na poziomie klasy pierwszej gimnazjum na podstawie recenzji rzeczoznawców: prof. dr hab. Adama Jezierskiego, mgr Zbigniewa Rawluka, mgr Barbarę Osiecką-Wójcik, mgr Annę Wucke. Numer w wykazie: 187/99”
Oraz dla II części”Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, i wpisany do wykazu podręczników szkolnych, przeznaczonych dokształcenia ogólnego, do nauczania chemii na poziomie ginazjum na podstawie recenzji rzeczoznawców: prof. dr hab. Adama Jezierskiego, mgr Zbigniewa Rawluka, mgr Barbary Osieckiej-Wójcik, mgr Anny Wucke. Numer w wykazie: 154/00”
Rozdziały 1 – 6 zawarte są w I części, natomiast rozdziały 7 – 10 stanowią II część podręcznika.
Rysunki, schematy, wykresy, zdjęcie zostały wykonane przez autora i większość z nich jest taka sama w podręczniku drukowanym jaki i w maszynopisie.
Jednak w poniższym maszynopisie schematy pokazujące na modelach zachodzenie procesów chemicznych zostały zastąpione schematami z II wydania.
Jako autor i wykonawca obydwu rodzajów modeli, uważam, że takie rozwiązanie ułatwi czytelnikom podręcznika (zwłaszcza uczniom) stworzyć sobie prawidłowe wyobrażenie o mikrostrukturze materii.

Dostęp do treści podręcznika:
Jan Rajmund Paśko Chemia podręcznik do gimnazjum

Spis treści

Wstęp
1. Poznajemy tajemnice mikroświata
1.1. Co to jest chemia?
1.2. Z czego zbudowany jest otaczający nas świat?
1.3. Jak zbudowany jest atom?
1.4. Co zachodzi w jądrze atomu?
1.5. Znaczenie promieniotwórczości i zagrożenie z jej strony
1.6. Reakcja chemiczna
1.7 Łączenie się atomów
1.8. Wiązanie jonowe
1.9. Wartościowość
1.10. Objawy po których możemy wnioskować o zajściu reakcji chemicznej
1.11. Co to jest mol substancji chemicznej i co to jest masa molowa
1.12. Masa atomowa i masa cząsteczkowa
1.13. Prawo zachowania masy i prawo stałości składu.


2. W jakiej postaci występują w przyrodzie substancje chemiczne?
2.1. Metale i niemetale
2.2. Mieszanina a związek chemiczny
2.3. Pierwiastki w organizmach żywych
2.4. Węgiel i siarka
2.5. Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny


3. Gazy
3.1. Powietrze i tlen
3.2. Azot i wodór
3.3. Argon i chlor
3.4. Amoniak i siarkowodór
3.5. Tlenek węgla(IV) i chlorowodór
3.6. Skażenie powietrza
3.7. Gazowe połączenia węgla z wodorem


4. Połączenia węgla i wodoru
4.1. Węglowodory nasycone
4.2. Ropa naftowa
4.3. Spalanie węglowodorów
4.4. Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi
4.5. Węglowodory nienasycone
4 6. Inne węglowodory
4.7. Tworzywa sztuczne


5. Właściwości wody i jej roztworów
5.1. Woda
5.2. Jak rozpuszcza się w wodzie cukier, a jak sól kuchenna?
5.3. Rozpuszczanie
5.4. Rozpuszczanie a rozpuszczalność
5.5. Rodzaje roztworów
5.6. 11. Stężenie procentowe roztworów wodnych
5.7. Rola wody w przyrodzie
5.8. Zanieczyszczenie wód


6. O tlenkach
6.1. Tlenki
6.2. Tlenki metali
6.3. Tlenki niemetali
6.4. Tlenki pierwiastków a przyroda
6.5. Korozja
6.6. Otrzymywanie metali z ich tlenków
6.7. Hutnictwo

Powrót do strony głównej