Kilka słów o programie

 

Prezentowany program jest oryginalną i całkowicie nową koncepcją nauczania chemii w gimnazjum. Nie posiada on odpowiednika wśród pozostałych programów.

 

     Program dla gimnazjum powstał w wyniku wieloletnich badań nad modernizacją nauczania chemii. Zakłada się że większość uczniów przejdzie trzyetapową edukacje chemiczną (gimnazjum, liceum i studia niechemiczne). Program został tak skonstruowany aby z jednej strony stanowił jednolitą całość a z drugiej dawał dobre podstawy do dalszej edukacji chemicznej. Z przeprowadzonych wywiadów wynika, że uczniowie uczeni zgodnie z założeniami tego programu nie napotykali na trudności w kształceniu chemicznym na drugim stopniu edukacji.
     Chemia w gimnazjum została potraktowana holistycznie bez wyodrębniania w niej chemii organicznej. Związki chemiczne pogrupowano według ich charakterystycznych właściwości (kwasy, sole). Dzięki wprowadzeniu teorii kwasów i zasad w/g Brönsteda można wytłumaczyć zasadowy charakter wodnego roztworu amoniaku, jak też dlaczego mówi się o zasadowym charakterze amin. Oryginalny układ okresowy pozwala uczniowi w sposób logiczny opanować wartościowości pierwiastków grup głównych, oraz przewidywać rodzaj powstających wiązań.
     Układ treści jest tak ułożony aby uczniowie najpierw poznali szczegóły czyli elementy budowy mikroświata, następnie ich konsekwencje w makroświecie.
     W programie tym nawiązuje się do zagadnień związanych z wychowaniem prozdrowotnym oraz biologią. Zwraca się uwagę na zagadnienia związane z nierozsądną gospodarką człowieka (przemysł, motoryzacja, detergenty, itp.).

Powrót do strony głównej