Zakres materiału obowiązujący do egzaminu z przedmiotu
dydaktyka chemii I
Proszę pamiętać, że nie są to pytania a jedynie zagadnienia do których zostały ułożone pytania.
Egzamin z dydaktyki chemii jest egzaminem ustnym.
Aby uzyskać pozytywną ocenę należy poprawnie odpowiedzieć na dwa pytania (każde z jednej grupy zagadnień) oraz zreferować jeden z pięciu przeczytanych artykułów dotyczących dydaktyki chemii.
Dla ułatwienia na mojej stronie jest zamieszczony wykaz artykułów z których można skorzystać.
Grupy zagadnień : a)
znajomość zagadnień teoretycznych z dydaktyki chemii b)
umiejętność przedstawienia koncepcji lekcji na zadany temat
W ramach przedstawianej koncepcji lekcji należy uwzględnić : b1)
przebieg lekcji b2)
projekt pomocy dydaktycznych b3)
zestaw doświadczeń b4)
możliwość zastosowania metody synektycznej b5)
pytania sprawdzające w kategorii wiadomości i umiejętności b6)
konieczność wykorzystania technik komputerowych przy realizacji omawianego tematu lekcji
ad a) Zagadnienia teoretyczne: 1.
Główne cele nauczania chemii w szkole podstawowej. 2.
Historia nauczania chemii w Polsce. 3.
Systemy nauczania chemii na świecie. 4.
Zasady nauczania. 5.
Znajomość taksonomii celów nauczania. 6.
Znajomość programu i zakresu materiału realizowanego w ramach przedmiotu
chemia w szkole podstawowej. 7.
Znajomość metod nauczania chemii w szkole podstawowej. 8.
Rola komputera w nauczaniu chemii w szkole podstawowej. 9.
Rola doświadczenia chemicznego w edukacji chemicznej. 10.
Rola sposobów mnemotechnicznych w nauczaniu chemii 11.
Rola literatury chemicznej w procesie kształcenia ucznia w szkole podstawowej. 12.
Rola symboli w zapisie procesów chemicznych. 13.
Bezpieczeństwo w czasie wykonywania doświadczeń chemicznych. 14.
Warunki prawidłowego pokazu przebiegu doświadczenia chemicznego. 15.
Zasady pisania i korzystania z konspektu lekcji. 16.
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia z przedmiotu chemia w szkole podstawowej. 17.
Rola fazogramów i foliogramów w procesie nauczania chemii w szkole
podstawowej. 18.
Rola plansz i tablic w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej. 19.
Rola filmu dydaktycznego w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej. 20.
Znajomość zasad przechowywania odczynników chemicznych 21.
Znajomość podstawowego wyposażenia pracowni chemicznej w szkole podstawowej. 22.
Pogadanka heurystyczna jako jedna z metod nauczania chemii w szkole podstawowej. 23.
Rola gier dydaktycznych w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej. 24.
Rola synektyki w nauczaniu chemii w szkole podstawowej. 25.
Rola środków dydaktycznych w nauczaniu chemii.
ad b) Zestaw tematów lekcji: 1.
Co to jest chemia 2.
Z czego zbudowany jest otaczający nas świat 3.
Jak zbudowany jest atom 4.
Reakcja chemiczna 5.
Łączenie się atomów 6.
Wiązanie jonowe 7.
Wartościowość 8.
Metale i niemetale 9.
Mieszanina a związek chemiczny 10.
Pierwiastki w organizmach żywych. 11.
Węgiel i siarka 12.
Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny. 13.
Powietrze i tlen. 14.
Azot i wodór 15.
Argon i chlor 16.
Amoniak i siarkowodór 17.
Ditlenek węgla i chlorowodór 18.
Skażenie powietrza 19.
Gazowe połączenia węgla z wodorem 20.
Węglowodory nasycone 21.
Ropa naftowa 22.
Spalanie węglowodorów 23.
Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi 24.
Węglowodory nienasycone 25.
Inne węglowodory 26.
Tworzywa sztuczne 27.
Woda 28.
Jak rozpuszcza się w wodzie cukier, a jak sól kuchenna 29.
Rozpuszczanie 30.
Rozpuszczanie a rozpuszczalność 31.
Rodzaje roztworów 32.
Rola wody w przyrodzie 33.
Zanieczyszczenie wód 34.
Tlenki 35.
Tlenki metali 36.
Tlenki niemetali 37.
Tlenki pierwiastków a przyroda 38.
Korozja 39.
Reakcje tlenków metali z węglem i wodorem 40.
Hutnictwo 41.
Kwasy 42.
Popularne kwasy nieorganiczne 43.
Kwasy organiczne 44.
Własności kwasów 45.
Kwasy występujące w przyrodzie 46.
Zastosowanie kwasów 47.
Czy kwasy są niebezpieczne? 48.
Zasady 49.
Wodorotlenki 50.
Własności i zastosowanie wodorotlenków 51.
Alkohole 52.
Własności i zastosowanie alkoholi 53.
Reakcje kwasów z wodorotlenkami 54.
Nazwy soli. Dysocjacja soli. 55.
Sole amonowe 56.
Sole łatwo i trudno rozpuszczalne w wodzie 57.
Sole krystaliczne i bezwodne 58.
Sole kwasów organicznych 59.
Własności i zastosowanie azotanów(V) oraz fosforanów(V) 60.
Własności i zastosowanie chlorków i siarczanów(VI) 61.
Własności i zastosowanie węglanów 62.
Wpływ kwasów na wyroby wykonane z wapienia 63.
Sposoby otrzymywania soli 64.
Sole a środowisko naturalne 65.
Estry 66.
Estry wywodzące się od gliceryny 67.
Inne estry występujące w przyrodzie. Zastosowanie estrów. 68.
Węglowodany czyli cukry. Glukoza i fruktoza 69.
Sacharoza 70.
Wielocukry 71.
Zastosowanie skrobi. 72.
Przerób celulozy. 73.
Aminy 74.
Aminokwasy 75.
Białka 76.
Roztwory koloidalne 77.
Lekomania i narkomania 78.
Stężenia roztworów 79.
Wykorzystanie mikroorganizmów do produkcji związków chemicznych. Przygotowując
się do egzaminu należy głównie wykorzystać: Wykłady A.
Galska- Krajewska, K.M. Pazdro "Dydaktyka Chemii" PWN 1990 A.
Burewicz, H. Gulińska (red) "Dydaktyka Chemii" WN UAM 2001 J.R.
Paśko "Chemia dla gimnazjum" cz I i II Kubajak 2000 J.R.
Paśko, M. Nodzyńska "Moja chemia, dla gimnazjum" cz I i II Kubajak 2009
Powrót do strony głównej