Zakres materiału obowiązujący do egzaminu z przedmiotu

dydaktyka chemii I

Proszę pamiętać, że nie są to pytania a jedynie zagadnienia do których zostały ułożone pytania.

Egzamin z dydaktyki chemii jest egzaminem ustnym.

Aby uzyskać pozytywną ocenę należy poprawnie odpowiedzieć na dwa pytania (każde z jednej grupy zagadnień) oraz zreferować jeden z pięciu przeczytanych artykułów dotyczących dydaktyki chemii.

Dla ułatwienia na mojej stronie jest zamieszczony wykaz artykułów z których można skorzystać.

Grupy zagadnień :

a) znajomość zagadnień teoretycznych z dydaktyki chemii

b) umiejętność przedstawienia koncepcji lekcji na zadany temat

     W ramach przedstawianej koncepcji lekcji należy uwzględnić :

b1) przebieg lekcji

b2) projekt pomocy dydaktycznych

b3) zestaw doświadczeń

b4) możliwość zastosowania metody synektycznej

b5) pytania sprawdzające w kategorii wiadomości i umiejętności

b6) konieczność wykorzystania technik komputerowych przy realizacji omawianego tematu lekcji

 

    ad a) Zagadnienia teoretyczne:

1. Główne cele nauczania chemii w szkole podstawowej.

2. Historia nauczania chemii w Polsce.

3. Systemy nauczania chemii na świecie.

4. Zasady nauczania.

5. Znajomość taksonomii celów nauczania.

6. Znajomość programu i zakresu materiału realizowanego w ramach przedmiotu chemia w szkole podstawowej.

7. Znajomość metod nauczania chemii w szkole podstawowej.

8. Rola komputera w nauczaniu chemii w szkole podstawowej.

9. Rola doświadczenia chemicznego w edukacji chemicznej.

10. Rola sposobów mnemotechnicznych w nauczaniu chemii

11. Rola literatury chemicznej w procesie kształcenia ucznia w szkole podstawowej.

12. Rola symboli w zapisie procesów chemicznych.

13. Bezpieczeństwo w czasie wykonywania doświadczeń chemicznych.

14. Warunki prawidłowego pokazu przebiegu doświadczenia chemicznego.

15. Zasady pisania i korzystania z konspektu lekcji.

16. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia z przedmiotu chemia w szkole

podstawowej.

17. Rola fazogramów i foliogramów w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej.

18. Rola plansz i tablic w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej.

19. Rola filmu dydaktycznego w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej.

20. Znajomość zasad przechowywania odczynników chemicznych

21. Znajomość podstawowego wyposażenia pracowni chemicznej w szkole podstawowej.

22. Pogadanka heurystyczna jako jedna z metod nauczania chemii w szkole podstawowej.

23. Rola gier dydaktycznych w procesie nauczania chemii w szkole podstawowej.

24. Rola synektyki w nauczaniu chemii w szkole podstawowej.

25. Rola środków dydaktycznych w nauczaniu chemii.

 

    ad b) Zestaw tematów lekcji:

1. Co to jest chemia

2. Z czego zbudowany jest otaczający nas świat

3. Jak zbudowany jest atom

4. Reakcja chemiczna

5. Łączenie się atomów

6. Wiązanie jonowe

7. Wartościowość

8. Metale i niemetale

9. Mieszanina a związek chemiczny

10. Pierwiastki w organizmach żywych.

11. Węgiel i siarka

12. Pierwiastek węgiel a węgiel kopalny.

13. Powietrze i tlen.

14. Azot i wodór

15. Argon i chlor

16. Amoniak i siarkowodór

17. Ditlenek węgla i chlorowodór

18. Skażenie powietrza

19. Gazowe połączenia węgla z wodorem

20. Węglowodory nasycone

21. Ropa naftowa

22. Spalanie węglowodorów

23. Zanieczyszczenie atmosfery spalinami samochodowymi

24. Węglowodory nienasycone

25. Inne węglowodory

26. Tworzywa sztuczne

27. Woda

28. Jak rozpuszcza się w wodzie cukier, a jak sól kuchenna

29. Rozpuszczanie

30. Rozpuszczanie a rozpuszczalność

31. Rodzaje roztworów

32. Rola wody w przyrodzie

33. Zanieczyszczenie wód

34. Tlenki

35. Tlenki metali

36. Tlenki niemetali

37. Tlenki pierwiastków a przyroda

38. Korozja

39. Reakcje tlenków metali z węglem i wodorem

40. Hutnictwo

41. Kwasy

42. Popularne kwasy nieorganiczne

43. Kwasy organiczne

44. Własności kwasów

45. Kwasy występujące w przyrodzie

46. Zastosowanie kwasów

47. Czy kwasy są niebezpieczne?

48. Zasady

49. Wodorotlenki

50. Własności i zastosowanie wodorotlenków

51. Alkohole

52. Własności i zastosowanie alkoholi

53. Reakcje kwasów z wodorotlenkami

54. Nazwy soli. Dysocjacja soli.

55. Sole amonowe

56. Sole łatwo i trudno rozpuszczalne w wodzie

57. Sole krystaliczne i bezwodne

58. Sole kwasów organicznych

59. Własności i zastosowanie azotanów(V) oraz fosforanów(V)

60. Własności i zastosowanie chlorków i siarczanów(VI)

61. Własności i zastosowanie węglanów

62. Wpływ kwasów na wyroby wykonane z wapienia

63. Sposoby otrzymywania soli

64. Sole a środowisko naturalne

65. Estry

66. Estry wywodzące się od gliceryny

67. Inne estry występujące w przyrodzie. Zastosowanie estrów.

68. Węglowodany czyli cukry. Glukoza i fruktoza

69. Sacharoza

70. Wielocukry

71. Zastosowanie skrobi.

72. Przerób celulozy.

73. Aminy

74. Aminokwasy

75. Białka

76. Roztwory koloidalne

77. Lekomania i narkomania

78. Stężenia roztworów

79. Wykorzystanie mikroorganizmów do produkcji związków chemicznych.

 

Przygotowując się do egzaminu należy głównie wykorzystać:

  1. Wykłady

  2.  A. Galska- Krajewska, K.M. Pazdro "Dydaktyka Chemii" PWN 1990

  3. A. Burewicz, H. Gulińska (red) "Dydaktyka Chemii" WN UAM 2001

  4. J.R. Paśko "Chemia dla gimnazjum" cz I i II  Kubajak 2000

  5. J.R. Paśko, M. Nodzyńska "Moja chemia, dla gimnazjum" cz I i II  Kubajak 2009

 

Powrót do strony głównej