-
Animacja ma
przedstawiać proces zachodzący na poziomie mikro, przy pomocy modeli lub modeli i odpowiednich wzorów sumarycznych i strukturalnych.
-
Modele
atomów, jonów cząsteczek mają obrazować jądro otoczone chmurą elektronową, której gęstość maleje wraz z oddalaniem się od jądra.
(Atomy, jony, cząsteczki nie posiadają ostrej granicy.)
-
Jądro
atomu zaznaczamy w postaci czarnej plamki o średnicy 1- 2 mm.
-
Wielkości
atomów, jonów cząsteczek oraz odległości pomiędzy nimi muszą być
proporcjonalne do rzeczywistych. Wielkości te należy zaczerpnąć z
podanej literatury.
-
Kształt cząsteczek ma być taki, jaki tworzą programy chemiczne np. „ChemLite”.
-
Szybkość
animacji musi być dostosowana do odbioru widza i ma ona umożliwić
nauczycielowi bardzo krótki komentarz.
-
Animacja
zaczyna się od przedstawienia stanu początkowego, który ilustrują szare elementy będące w ciągłym ruchu. Etap ten musi trwać tak długo,
aby można było dokładnie zaobserwować wszystkie istotne elementy na monitorze komputera.
-
Z
przedstawionych elementów znikają (przechodzą z szarości w barwę tła - stają się niewidoczne) te, które mogłyby
„zacieniać” istotę przedstawionego procesu.
-
Istotne
dla przedstawianego procesu elementy szare przechodzą w barwne (o ile
jest to konieczne w celu łatwiejszego wykazania istoty procesu.)
-
Barwy,
które można użyć do przedstawienia atomów, jonów poszczególnych
pierwiastków znajdują się na załączonym układzie
okresowym.
Barwy te podane są zgodnie ze standardem RGB (model barw RGB).
-
Jeżeli
jony przechodzą w atomy a atomy w jony należy uwzględnić zmianę
ich wymiaru.
-
Przedstawiany
proces ma zachodzić na tyle wolno, aby można było zaobserwować
jego przebieg
-
Po zakończeniu zachodzenia procesu, który przedstawiamy przy pomocy barwnych elementów, barwne elementy
przechodzą w sposób ciągły w szare.
-
Gdy modele produktów reacji przechodzą w szare elementy to z tła wyłaniają się pozostałe cząsteczki produktu reakcji przechodząc w elementy o barwie szarej wszystkie modele ilustrujące produkty reakcji są w dalszym ciągu w ruchu char4akterystycznym dla danego stanu skupienia
-
Końcową
fazą jest pokazanie w całości w ciągłym ruchu elementów będących
wynikiem zachodzącego procesu. Obraz ten ma pozostać, co najmniej
kilkanaście sekund. Tak długo, aby można go było dokładnie
obejrzeć.
-
Program
powinien mieć opcję (pasek) umożliwiającą zatrzymanie animacji w dowolnym momencie oraz jej cofnięcie, który należy umieścić w prawym dolonym rogu.
-
Pracę należy oddać zapisaną w plikach o rozszerzeniach fla, swf i exe.
-
Plik o rozszerzeniu .swf uzyskuje się poprzez opcje: File - Export - Eksport Image.
-
Plik o rozszerzeniu .exe uzyskuje się poprzez opcje: File - Publish settings a następnie zaznaczenie Windows projector (.exe) i zatwierdzenie klawiszem Publish.
-
Animacja
ma być napisana w programie przeznaczonym do tworzenia animacji. Przykładem takiego programu jest „Flash”.
-
Oddana praca ma mieć na płytce napisane: Imię i Nazwisko autora oraz temat pracy.
-
Na płytkę ma być nagrany katalog o nazwie będącej nazwiskiem autora (bez polskich znaków) po nazwisku umieszcza się rok w którym oddano pracę
-
W katalogu mają znajdować się wymienione pliki a każdy nazwany nazwiskiem autora i rokiem oddania pracy.
Przy oddaniu pracy jej autor musi umieć wykazać się umiejętnością nanoszenia poprawek oraz dokonywania uzupełnień.
-
W przypadku, gdy stwierdzi się
nieumiejętność dokonywania przy oddawaniu animacji zmian, student może otrzymać dodatkowy temat do wykonania.
W
czasie wykonywania pracy nad animacją można korzystać z konsultacji, oraz korzystać w miarę wolnych miejsc z komputerów znajdujących się w
Zakładzie Chemii i Dydaktyki Chemii.