Zakres materiału obowiązujący do egzaminu z przedmiotu

Teoretyczne podstawy kształcenia

Proszę pamiętać, że nie są to pytania a jedynie zagadnienia do których zostały ułożone pytania.

Egzamin jest egzaminem pisemnym.

Aby uzyskać pozytywną ocenę należy poprawnie odpowiedzieć na trzy pytania z otrzymanego zestawu.

 

    Zagadnienia do egzaminu


Co to jest wiedza potoczna
Co to są kryteria wewnętrzne i kryteria zewnętrzne
Czy w edukacji wczesnoszkolnej jest możliwość systematyzowanie wiedzy
Czym różni się interpretacja terminu dydaktyka u Komeńskiego a u Helwiga i Junga
Czym zajmuje się dydaktyka
Jak można określić dydaktykę współczesną
Jak należy rozumieć zasadę poglądowości w ujęciu Komeńskiego
Jak określisz co składa się na wiedzę
Jak szkoła współczesna może rozwijać zdolności poznawcze ucznia
Jaką rolę mogę spełniać "komputery" w procesie edukacji wczesnoszkolnej
Jakie elementy z koncepcji herbartowskiej i progresywistów przyjęła współczesna dydaktyka
Jakie etapy w kształceniu wyróżniał Komeński
Które cechy z modelu herbartowskiegiegi i progresywistów dominują wśród współczesnych nauczycieli
Możliwość wykorzystywania zadać problemowych w edukacji wczesnoszkolnej
Można określić trzy rodzaje wiedzy potoczna naukowa szkolna omów ich podobieństwa i różnice
Określ co to jest dydaktyka
Omów cechy szkoły jaka miała powstać w wyniku krytyki systemu herbartowskiego
Omów cele kształcenia
Omów cele kształcenia ogólnego
Omów czynniki wpływające na kształtowanie się poglądów w kształceniu
Omów czynniki wpływające na systemy dydaktyczne
Omów działalność Jana Amosa Komeńskiego na terenie Ziem Polskich
Omów główne prądy w dydaktyce na przestrzeni ostatnich 200 lat
Omów główne założenia pedagogiki Bogdana Nawroczyńskiego w kontekście współczesnej szkoły
Omów główne założenia pedagogiki Celestyna Freineta w kontekście współczesnej szkoły
Omów główne założenia pedagogiki Jana Henryka Pestalozzi w kontekście współczesnej szkoły
Omów główne założenia pedagogiki Jana Jakuba Rousseau w kontekście współczesnej szkoły
Omów główne założenia pedagogiki Komeńskiego
Omów hierarchę przedmiotów związanych z dydaktyką
Omów hierarchię „przedmiotów dydaktycznych”
Omów jak się okazało negatywne poglądy progresywistów
Omów koncepcje które wyłoniły się z krytyki herbartyzmu
Omów najważniejsze poglądy Jana Fryderyka Herbarta
Omów rolę konspektu w procesie edukacji
Omów różnice i podobieństwa pomiędzy sposobem nauczania podającym a problemowym.
Omów taksonomie celów kształcenia
Omów zalewność pomiędzy dydaktyką a pedagogiką
Omów zalewność pomiędzy dydaktyką ogólną dydaktyką przedmiotową
Omów założenia nowej szkoły powstałej w wyniku krytyki herbartyzmu
Podaj główne obszary krytyki dotyczące szkoły Herbartowskiej
Podaj główne założenia szkoły zgodnej z założeniami progresywistów
Porównaj dydaktykę harbartowską z dydaktyków współczesną
Porównaj dydaktykę progresywistów z dydaktyków współczesną
Porównaj rolę nauczyciela w szkole progresywistycznej i w szkole współczesnej
Porównaj rolę nauczyciela w szkole herbartowskiej i progresywistycznej
Porównaj rolę nauczyciela w szkole herbartowskiej i progresywistycznej a w szkole współczesnej
Porównaj rolę nauczyciela w szkole herbartowskiej i w szkole współczesnej
Porównaj szkołę tradycyjną ze szkołą progresywistów
Przedstaw "plusy" i "minusy" rozpoczynania edukacji przez sześciolatków
Przedstaw etapy kształcenia w koncepcji Jana Amosa Komeńskiego i krótko je scharakteryzuj
Przedstaw koncepcje szkoły Johna Deweya
Przedstaw najważniejsze poglądy Jana Amosa Komeńskiego i odnieść je do współczesnej szkoły
Przedstaw słabe strony koncepcji progresywistów w kontekście współczesnej szkoły
Przedstaw zasady na których przez wiele lat opierał się sposób modernizacji nauczania
Rola podręcznika i nauczyciela w poglądach Komeńskiego
Scharakteryzuj dydaktykę Herbertowską w kontekście współczesnej szkoły
Scharakteryzuj trzy pierwsze etapy edukacji szkolnej.
Scharakteryzuj założenia współczesnej dydaktyki
Transfer ujemny jako czynnik wpływający na łatwość przyswajania wiedzy przez uczniów
W jakiej koncepcji kształcenia użyto stwierdzenia szkoła godna stulecia.
Wiedza ucznia to wiadomości i umiejętności jak należy rozumieć to stwierdzenie
Wymień pozytywne cechy współczesnego dydaktyka (nauczyciela)