Zakres materiału obowiązujący do egzaminu z przedmiotu

Metody badań

Proszę pamiętać, że nie są to pytania a jedynie zagadnienia do których zostały ułożone pytania.

Egzamin jest egzaminem pisemnym.

Aby uzyskać pozytywną ocenę należy poprawnie odpowiedzieć na trzy pytania z otrzymanego zestawu.

 

    Zagadnienia do egzaminu


Bez jakich danych badania są nierzetelne?
Cechy poznania naukowego
Cele nauczania metodologii badań.
Charakterystyka pojecia "rozumienia" i jego znaczenie w badaniach naukowych
Charakterystyka technik: wywiad kwestionariuszowy a ankieta ( rodzaje wywiadów i ankiet)
Co jest pierwszym etapem badań?
Co jest potrzebne do formułowania hipotez?
Co jest przedmiotem badań monografii pedagogicznej?
Co jest wytworem nauki?
Co jest zadaniem metodologii nauk.
Co jest zmienną zależna a niezależną
Co musi określać hipoteza?
Co nazywamy trafnością badań
Co oznacza diagnozowanie problemów społecznych
Co oznacza kumulatywny charakter rozwoju nauki?
Co pisze Tukidydes?
Co powinien określić cel badań?
Co rozumiemy pod pojęciem eurosieroctwo?
Co to jest analiza dokumentów?
Co to jest analiza wtórna?
Co to jest ankieta audytoryjna?
Co to jest ankieta ogólnodostępna?
Co to jest ankieta pocztowa?
Co to jest ankieta prasowa?
Co to jest ankieta?
Co to jest arkusz obserwacyjny?
Co to jest autoplagiat?
Co to jest badanie sondażowe.
Co to jest dobór losowy?
Co to jest dobór nielosowy?
Co to jest eksperyment pedagogiczny?
Co to jest eksperyment?
Co to jest epistemologia?
Co to jest hipoteza?
Co to jest intelektualna dociekliwość badacza?
Co to jest kodowanie?
Co to jest korelacja?
Co to jest kwerenda?
Co to jest kwestionariusz badawczy?
Co to jest manipulowanie wynikami?
Co to jest manipulowanie?
Co to jest metoda indywidualnych przypadków
Co to jest metodologia normatywna?
Co to jest metodologia opisowa?
Co to jest metryczka?
Co to jest obserwacja?
Co to jest paradygmat?
Co to jest pedagogika?
Co to jest plan badawczy?
Co to jest pojęcie?
Co to jest pomiar?
Co to jest populacja?
Co to jest poznawanie?
Co to jest praca dyplomowa.
Co to jest problem badacza?
Co to jest problem badawczy?
Co to jest rzeczywistość
Co to jest socjometria?
Co to jest sondaż diagnostyczny?
Co to jest sondaż telefoniczny?
Co to jest teoria?
Co to jest termin?
Co to jest twierdzenie?
Co to jest wiedza niebezpieczna?
Co to jest wiedza potoczna?
Co to jest wiedza szkolna?
Co to jest wyjaśnianie dedukcyjne?
Co to jest wyjaśnianie idiograficzne?
Co to jest wyjaśnianie indukcyjne?
Co to jest wywiad antropologiczny?
Co to jest wywiad biograficzny?
Co to jest wywiad częściowo kierowany?
Co to jest wywiad grupowy?
Co to jest wywiad kompletnie kierowany?
Co to jest wywiad narracyjny?
Co to jest wywiad neutralny?
Co to jest wywiad nieneutralny?
Co to jest wywiad psychologiczny?
Co to jest wywiad socjologiczny?
Co to jest wywiad społeczny?
Co to jest wywiad swobodny?
Co to jest wywiad.
Co to jest empiryczna ocena skutków?
Co to jest wywiad?
Co to jest zasada świadomej zgody?
Co to jest zjawisko społeczne?
Co to oznacza ze wykres wiedzy w nauce jest wykładniczy?
Co to są badania diachroniczne?
Co to są badania eksperymentalne?
Co to są badania ewaluacyjne?
Co to są działania praktyczne?
Co to są konsekwencje ideologiczne?
Co to są konsekwencje socjotechniczne?
Co to są metody?
Co to są nauki empiryczne
Co to są przypisy harwardzkie?
Co to są pytania otwarte?
Co to są pytania zamknięte?
Co to są schematy?
Co to są twierdzenia?
Co to są wnioski?
Co to są zdania jednostkowe?
Co to są zdania ogólne i jak je dzielimy?
Co to znaczy że problem jest rozstrzygalny empirycznie
Co to znaczy, że trzeba mieć rozległą wiedzę o badanym przedmiocie?
Co wpływa na olbrzymi postęp w technice
Co wyznacza cel badań?
Czego wykładnią są twierdzenia
Czy hipoteza to zdanie pytające?
Czy wiedza ma granice? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Czym charakteryzują się badania ewaluacyjne?
Czym jest analiza rysunku?
Czym jest pomiar w metodologii badań społecznych?
Czym różni się sondaż diagnostyczny od metody indywidualnych przypadków?
Czym są twierdzenia?
Czym się różni badanie socjologiczne (naukowe) od badania sondażowego?
Czym w metodologii jest wskaźnik?
Dlaczego bada się przeszłość danej nauki?
Dlaczego powinno się sięgać do źródeł starszych niż lat przy pisaniu pracy magisterskiej?
Dlaczego tworzą się dziedziny naukowe?
Dokonaj charakterystyki badań ilościowych i jakościowych.
Inaczej intelektualna dociekliwość?
Istnieją dwa sposoby dochodzenia do wiedzy. Wymień i opisz je.
Istota i właściwości testów
Jak dzielimy nauki?
Jak dzielimy zdania ogólne?
Jak inaczej nazywa się badanie biograficzne?
Jak można uprawiać metodologie?
Jak odpowiednio wykonać narzędzie badawcze?
Jak opracowuję się wyniki uzyskane z pytań otwartych?
Jak sformułować hipotezę?
Jaka jest funkcja hipotezy w badaniach społecznych?
Jaka jest różnica między hipotezą a teorią naukową?
Jaka jest różnica między pytaniem socjologicznym a sondażowym?
Jaka musi być hipoteza, aby była wiarygodna?
Jaką wiedzę potrzebujemy do sformułowania hipotezy?
Jaki jest cel badań pilotażowych?
Jaki jest pierwszy etap badań?
Jaki powinien być przekaz nauki?
Jakich technik używamy stosując metodę obserwacji?
Jakie elementy obejmują badania naukowe?
Jakie mogą być inne zdania i opisz je.
Jakie mogą być pytanie w badaniach?
Jakie mogą być założenia metod badawczych?
Jakie są cechy ankiety?
Jakie są dwa rodzaje społecznych skutków poznawczej działalności socjologa?
Jakie są podstawowe operacje w badaniach?
Jakie są rodzaje badań ze względu na zakres?
Jakie są rodzaje pedagogiki? (subdyscypliny)
Jakie są rodzaje pytań?
Jakie są rodzaje społecznych skutków poznawczej działalności socjologa?
Jakie są rodzaje wiedzy - wymień i opisz
Jakie są wytwory działalności naukowej?
Jakie są zalety i wady pytań otwartych w kwestionariuszu?
Jakie są założenia metod badawczych
Jakie są zdania ogólne i opisz je.
Jakie wymagania musi spełniać badane środowisko, aby można było przeprowadzić w nim ankietę?
Jakie wyróżniamy wskaźniki?
Jakie wyróżniamy zmienne?
Jakimi umiejętnościami powinien kierować się autor pracy dyplomowej?
Kto powiedział: „nie dokonuje wielkich odkryć, kto nie bada niemożliwości”?
Na czym polega diagnozowanie problemów społecznych?
Na co dzielimy nauki?
Na co pozwala sondaż diagnostyczny?
Na czym polega analiza dokumentów urzędowych?
Na czym polega badanie diachroniczne ( dymaniczne)?
Na czym polega badanie monograficzne?
Na czym polega badanie socjometryczne?
Na czym polega badanie synchroniczne?
Na czym polega efekt grup odniesienia?
Na czym polega efekt redundancyjny?
Na czym polega formułowanie problemu badań?
Na czym polega krytycyzm i ostrożność?
Na czym polega ocena zewnętrzna i wewnętrzna dokumentu.
Na czym polega wywiad jawny i ukryty?
Na czym polega wywiad skategoryzowany a na czym nieskategoryzowany?
Na czym polega wywiad ustny a na czym wywiad pisemny?
Na czym polegają badania eyetrackingowe?
Na czym powinna koncentrować się problematyka pracy dyplomowej?
O czym należy pamiętać przy wykonywaniu narzędzi badań
Od czego zależne są techniki badań?
Określ, co jest "punktem wyjścia" w badaniach
Określ i krótko opisz, co jest "punktem wyjścia" w badaniach.
Omów podział nauki.
Opisz jak należy przeprowadzać badania?
Opisz etapy opracowania wyników
Opisz krótko badania monograficzne.
Opisz metodę eksperymentu.
Opisz przesłanki formułowania problemu.
Podaj definicję eksperymentu.
Podaj dwa tematy i do każdego tematu po jednej hipotezie.
Podaj jeden przykładowy temat pracy magisterskiej i wypisz z niej kilka hipotez.
Podaj nazwiska dwóch polskich autorów metodologii.
Podaj przykład hipotezy.
Podaj przykład wiedzy potocznej.
Podaj przykład zdania „nieodwracalnego
Podaj rodzaje zdań.
Podaj wady metod badawczych.
Przedmiotem badań, jakiej metody badawczej są instytucje pedagogiczne formalnie działające?
Przedstaw zastosowanie socjologii
Rola ankiety w badaniach pedagogicznych.
Scharakteryzuj badanie wyczerpujące i podaj przykład.
Scharakteryzuj pierwszy etap badań społecznych.
Scharakteryzuj różnice między badaniem monograficznym, a eksperymentalnym?
Scharakteryzuj różnice między badaniem panelowym, a pilotażowym.
W jaki sposób należy formułować problem badawczy?
W jaki sposób powinny zaczynać się pytania?
W jaki sposób wykonuje się badania?
Wskaż na przykładzie zmienne zależne, niezależne i ich wskaźniki.
Wyjaśnij, co oznacza prognoza długofalowa.
Wyjaśnij, co cechuje "dobrego badacza"
Wyjaśnij pojecie dobór losowy próby.
Wyjaśnij pojęcie diagnoza.
Wyjaśnij pojęcie paradygmat
Wyjaśnij pojęcie próby badawczej.
Wyjaśnij termin rzetelność badań.
Wymień cechy badacza.
Wymień cechy badań.
Wymień etapy badań pedagogicznych.
Wymień etapy postępowania badawczego
Wymień funkcje nauki.
Wymień, jakie wskaźniki statystyczne można policzyć na etapie opracowania wyników badania.
Wymień metody badań i opisz jedna z nich.
Wymień metody statystyczne dla napisania pracy magisterskiej i opisz je
Wymień narzędzia badawcze
Wymień podstawowe operacje w badaniach.
Wymień rodzaje badań
Wymień rodzaje i typy wskaźników.
Wymień rodzaje obserwacji.
Wymień rodzaje wskaźników.
Wymień rodzaje wywiadów.
Wymień techniki badań i opisz jedna z nich.
Wymień techniki metody obserwacji i opisz jedną z nich.
Wymień techniki w eksperymencie pedagogicznym i opisz jedną z nich.
Z jakich części powinien składać się kwestionariusz ankiety.
Z jakiej dziedziny naukowej wyrosła pedagogika
Zasady przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.

 

Powrót do strony głównej