Krótko o mojej fotografii. |
Zapraszam do przeczytania poniższego tekstu natomiast osoby niecierpliwe mogą przejść do galerii moich fotografii.
Zapraszam do obejrzenia Galerii |
Przygodę z fotografią zacząłem mając do dyspozycji aparat fotograficzny Agfa Isolette na szerokie błony 6x6. Na jednej błonie mogłem otrzymać 12 zdjęć. Jednak po zastosowania odpowiednich wkładek otrzymywało się 16 zdjęć formatu 6 x 4,5 cm. Ustawienie ostrości dokonywało się ustalając odległość od aparatu do obiektu a następnie ustawiając ją na skali umieszczonej na obiektywie. Jak wspomniałem moja obróbka zdjęć fotograficznych zaczęła się pod stołem. Nie trwało to jednak długo gdyż otrzymaliśmy mieszkanie posiadające łazienkę tylko do naszej dyspozycji. Urządziłem w niej przenośną ciemnię fotograficzną. Wykonałem odpowiednie zaciemnienia Na wannie ustawiałem dwa blaty. Na jednym była wykonana cała instalacja elektryczna umożliwiająca łatwe podłączenie lampy ciemniowej powiększalnika i innych niezbędnych do pracy w ciemni urządzeń. Naświetlone w moim aparacie negatywy pozwalały na otrzymanie dobrej jakości powiększenia do formatu określanego jako pocztówkowy. Przy dobrym zbiegu okoliczności można było otrzymać powiększenie w wymiarach 18 x 24 cm. Niestety najmniejszy format wystawowy był w owym czasie 30 x 40 cm ale dopuszczano też 24 x 30 cm. Po zdaniu matury rodzice kupili mi prawdziwy powiększalnik i prawdziwą lampę ciemniową oraz prawdziwe kuwety do obróbki zdjęć. Po kilku latach rozstałem się z Agfą Isolette i od rodziców dostałem Praktisixa. Dzięki temu pozostałem dalej wierny formatowi 6 x 6 cm. To był aparat, który pozwalał na wykonywanie negatywów z których potem bez problemu można było otrzymać zdjęcia formatu wystawowego. Od tego czasu datuje się wysyłanie zdjęć na wystawy i konkursy fotograficzne. Moja twórczość fotograficzna skupia się głównie na fotografii portretowej oraz fotografowania pejzaży w bardzo szerokim znaczeniu. Głównie były to prace czarno-białe oraz zdjęcia tonowane. Na konkursach fotograficznych zdobywałem, nagrody i wyróżnienia. W wielu przypadkach moje zdjęcia były eksponowane na wystawach pokonkursowych. Miałem też wiele wystaw indywidualnych. Często moje wystawy gościły w Białoprądnickim Domu Kultury. Przez wiele lat byłem członkiem Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Przez wiele lat byłym opiekunem Studenckiego Klubu Fotograficznego przy ZSP WSP. Zdobyłem uprawnienia instruktora fotografii I kategorii.
Moje zainteresowania fotograficzne i chemiczne skierowały moje
zainteresowania w kierunku tonowania zdjęć. Efektem moich prac jest
opracowana metoda tonowania dwubarwnego. Wydawałoby się, że tonowanie
zdjęć w epoce fotografii cyfrowej straciło na znaczeniu, tak jednak nie
jest. Są efekty które łatwiej jest uzyskać na drodze tonowania niż
cyfrowo. Odrębnym zagadnieniem jest zmiana powierzchni emulsji zachodząca
w czasie tonowania. Efekt ten jest nieosiągalny na razie w fotografii
cyfrowej. W latach 80-tych wykonywałem przeźrocza formatu 6 x 6 cm gdyż taki był wymóg ówczesnych wydawnictw. Wysłużonego Praktisixa zamieniłem na jego nowszy model a mianowicie na PENTACONsix. Równocześnie zacząłem fotografować małym obrazkiem Praktica BX20. W tym czasie rozpoczynam eksperymenty z filtrami i nasadkami. W tym celu rozpocząłem kolekcje filtrów systemu Cokin. W tych czasach bało to jedyne rozsądne rozwiązanie pozwalające stosować do obiektywów o różnej średnicy tych samych filtrów. A filtry stosowałem zarówno do obiektywów od Praktici jak i od Pentacona. W sumie było to kilka obiektywów. Wszystkie moje działania artystyczne były odnotowywane w prasie w postaci zapowiedzi lub recenzji. Moje zdjęcia ukazywały się też w prasie. Pierwsze zdjęcie mojego autorstwa zamieściło "Echo Krakowa" 15 II 1962 r. Było to zdjęcie przedstawiające kolizje samochodową na Małym Rynku.
Miałem też wieczory autorskie jako autor książek o fotografii lub też
jako autor zdjęć. Jeden z wieczorów autorskich odbył się 14 XII 1989
w Dworku Białoprądnickim. Moja działalność wystawiennicza rozwijała
się dzięki mecenatowi Dworku Białoprądnickiego w którym szczególnie
owocną była współpraca z mgr Januszem Terakowskim. Poniżej przedstawiam niektóre moje wystawy fotograficzne: 1979 "Wystawa fotografii Jan Paśko" Klub Pracowników AGH 1979 "Dziewczyna" "Bakałarz" Klub WSP Kraków 1979 "Dziewczyny Kochajcie Turystykę" Bakałarz - Zaułek" Centrum Kultury WSP Kraków 1980 "Pejzaż" "Bakałarz - Zaułek" Centrum Kultury WSP Kraków 1981 "Drzewa" Galeria Dworku Białoprądnickiego 1982 "Czerń i Biel" - miniatury, Galeria Dworku Białoprądnickiego (współautorstwo B. Rajski i J. Terakowski) 1984 "Krajobrazy" Galeria Dworku Białoprądnickiego 1985 "Kraków Woła" Galeria Dworku Białoprądnickiego 1986 "Plenery" MPIK Kraków (razem J. Terakowskim) O niektórych wystawach np. Krajobrazy, Kraków Woła pojawiały się recenzje w Gazecie Krakowskiej, Echu Krakowa. |